Árpád híd: hatvanezer forintból nem lehet megélni

2003.01.06. 07:50
Az Árpád hídi Volán-végállomás összes dolgozója támogatta a hétfő reggeli kétórás figyelmeztető sztrájkot. A hangulatban semmi forradalmi nincs. A pontos követeléseket sokan nem ismerik, csak azt tudják: havi hatvanezer forintból nem lehet megélni.
"Kora hajnalban kelek, és egész napos buszvezetés után éjjel fél tizenegykor végzek, másnap egész nap taxizom, hajnalban megint irány a Volán-garázs" - avatja be az Index riporterét az Árpád hídi végállomáson az egyik buszvezető, aki a 10-es út menti járatokon teljesít szolgálatot. A kilencórás ideális alvásidőből így lesz három-négy. A hangulatban semmi forradalmi nincs. Ketten sakkoznak, többen reggeli szendvicsüket majszolják, mások nyilatkoznak. Itt van Magyarország összes televíziója. Utasok alig. Ők is türelmesek.

Egy esztergomi vonalon közlekedő buszvezető, operatőri kérésre, fizetési papírt keres diplomatatáskájában. Az egyiken százezer forintos összeg szerepel, de ezen több tízezer forintos jutalom is fel van tüntetve, nem ez a jellemző. További kutatás után előkerül a novemberi bérpapír nettó 60 192 forinttal.

A kétórás figyelmeztető sztrájk a 29 500 forintos, a fizetések nemzetgazdasági átlaghoz történő felzárkóztatásért folyik. Schuck Ferenc gépkocsivezető, szakszervezeti bizalmi elmondta, bérüket nemcsak a nemzetgazdasági átlaghoz, hanem a többi buszvezető fizetéséhez is fel kellene zárkóztatni. Tudomása szerint például - a Volán-sztrájkkal egyébként rokonszenvező - BKV-sok nettó 120-130 ezer forintot vihetnek haza havonta. Nem csoda, hogy több volános kék buszokon vállal mellékállást.

Miért csinálják mégis? - adódik a kérdés, mire Schuck azt mondja, hogy a buszvezetés sokuknak egyfajta szenvedély is. "Moldova a kamionosoknál vagy a vasutasoknál nagyságrendekkel jobb könyvet tudott volna írni rólunk" - mondja.

Az érdekességet most mégsem a sztorik, hanem a napi esetek jelentik. Például az, hogy a Volán nem köt cascót a járműveire, így a kisebb károkat a vezetők fizetéséből vonják le. A buszok szélesek, a belógó gallyak vagy a szemből jövő kamionok ide-oda csapódó ponyvája könnyen megrepeszti a visszapillantó tükröt. Az 1700 forintos tükörlap árát ilyenkor levonják a sofőr fizetéséből.

Az Árpád hídi végállomáson az összes dolgozó - száznyolc gépkocsivezető és a forgalmi ügyelet - részt vett a munkabeszüntetésben. Igaz, közülük többen nem tudták pontosan megmondani, hogy miért harcolnak. Imre Lajos csak annyit tud, hogy a cél a magasabb bér.

- Mennyire reális, hogy teljesítik a követeléseiket? - kérdezem.
- Mennyire reális, hogy ötven-hatvanezer forintból kell megélnünk? - kérdez vissza.
Ennyiben maradtunk.