Judit
3 °C
7 °C

1970: a Concorde átlépi a hangsebességet

03.25.

2008.03.25. 08:21
28 hozzászólás

A francia-brit közös fejlesztésű Concorde repülőgép 1970. március 25-i próbarepülése alkalmával lépte át először a hangsebességet, vagyis az óránkénti 1127 kilométeres tempót. Utasszállító gépek közül előtte ez csak a szovjet Tupoljev Tu-144-nek sikerült, azóta pedig senkinek – az utasszállító gépek fejlesztésében a fókusz azóta áttolódott a biztonságra és a méretre.

Nem úgy az ötvenes évek végén, amikor a szovjetek, az amerikaiak és a francia-angol szövetség presztízskérdést csinált abból, melyikük áll elő a világ első szuperszónikus utasszállítójával (az amerikaiak kicsit lemaradtak, aztán 1971-ben le is lőtték a Boeing 2707-projektet).

A jellegzetes deltaszárnyú Concorde első két prototípusa 1965-re készült el, horribilis fejlesztési költségekkel, közel egymilliárd fontból. Több mint tíz év tesztelés után 1976 januárjában indultak el az első menetrendszerinti Concorde-járatok Párizs és Rio de Janeiro, illetve London és Bahrain között. Bár egy tucat légitársaságtól voltak a szövetségnek előrendelései, végül csak a British Airwaysnél és az Air France-nál repülhettek Concorde-okkal az utasok. A gép maximális sebessége 2330 km/h volt, de általában kétezres tempóval járatták.

A prototípusokkal és tesztgépekkel együtt összesen 20 Concorde készült, amiből 14 szállított utasokat, 27 éven keresztül. A legismertebbek a Párizs, illetve London és New York közötti járatok voltak, amelyek naplemente után indultak, de mivel gyorsabbak voltak, mint alattuk a Föld tengely körüli forgása, az óceán felett utolérték a nappalt az éjszakától elválasztó vonalat, a vészjósló nevű szoláris terminátort, majd fényes nappal landoltak Amerikában, helyi idő szerint kicsivel azelőtt, hogy elindultak a 3,5 órás útra.

 A Concorde mindössze száz utast szállított, utazómagassága 17 ezer méteren volt; ilyen magasságból az utasok tisztán láthatták a Föld görbületét a horizonton. A hangsebesség átlépése állítólag óriási élmény volt, és az utasok beszámoltak arról is, hogy a ritka levegő, és a kinti -60 Celsius-fok ellenére a súrlódás érezhetően felmelegítette a gép testét (a külső borítás 120 fokosra hevült utazósebességnél). A Concorde máig tartja az utasszállítók Föld körüli repülési világcsúcsát 31 óra 27 perccel (hatszor állt meg a gép tankolni), és a transzatlanti rekordot, egy Boston és London közötti 3 óra 5 perces úttal.

A magas üzemeltetési költségek, az olajár-robbanás, az amerikai botrányok (a nagy zaj miatti civil ellenkezés hatására időnként betiltották a szuperszonikus utasszállítók fogadását a fontosabb repülőtereken) és a konkurensként feltűnő, jóval több utast szállító, kényelmesebb Boeing-747 miatt a Concorde sosem tudott igazán elterjedni. A kegyelemdöfést a légitársaságok szeptember 11-i terrortámadás utáni recessziója, és a Concorde 4590-es járatának 2000. július 25-i balesete adta a gépnek. A párizsi katasztrófában a felszállás közben felrobbanó gép összes utasa és a teljes személyzet odaveszett, és ezután több mint egy évre be is vonták a Concorde-ok repülési engedélyét. A vizsgálat később bebizonyította, hogy egy pár perccel a Concorde előtt felszállt DC-10-esről leesett alkatrész lyukasztotta ki a gép kerekét, majd csapódott az üzemanyagtartályba, előidézve a robbanást.

Az utolsó Concorde 2003 novemberében szállt le. Azóta nincs szuperszonikus utasszállító repülőgép a világon.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?