Gyárfás
16 °C
29 °C

1989: a The Sun hazugsága a Hillsborough futballtragédiáról

2008.04.19. 00:01
42 hozzászólás

A naponta hárommillió példányban eladott brit bulvárlap, a The Sun az ország egyik legnagyobb városában a mai napig nem fogy: az újság alaptalanul illette súlyos vádakkal a liverpooli szurkolókat a futballtörténet egyik legszörnyűbb tragédiája után.

„A futball nem élet vagy halál kérdése, sokkal több annál” – idézik máig a Liverpool legendás edzője, Bill Shankly szavait. 1989. április 15. óta azonban nagyon sokan képtelenek azonosulni gondolatával éppen az ő városában. Ezen a napon Sheffieldben, a Hillsborough stadionban játszott Liverpool-Nottingham Forest FA-kupa elődöntő előtt és alatt összesen 96-an veszítették életüket, mert a tömegben összenyomták egymást.

A futballtörténet egyik legszörnyűbb esete még akkor történt, amikor a stadionok jelentős részén állóhelyekről nézték a meccseket a szurkolók és a korábbi évtizedek futball-huliganizmusa miatt kerítésekkel választották el őket a pályától. Éppen Hillsborough okozott hatalmas változást a stadionok biztonságában.

A máig nem teljesen tisztázott események túlságosan részletes ismertetése nélkül annyit kell mindenképp leírni a szörnyű esetről, hogy az emberek halálát többek között az okozta, hogy a pályát övező kerítéshez szorultak, összetaposták őket, illetve sokan a tömeg nyomása alatt, állva megfulladtak. Az azóta eltelt majdnem két évtizedben nem sikerült teljes biztonsággal megállapítani az okokat. Annyi biztos, hogy a stadion Leppings Lane-i lelátójánál már jóval a kezdés előtt jelentős tömeg gyűlt össze és a szurkolók nagyon lassan tudtak csak bejutni a stadionba. Becslések szerint ötezren vártak arra, hogy bejussanak. Nem sokkal a kezdés előtt a rendőrség úgy döntött, kinyit egy újabb kaput, amin a több ezer várakozó a lelátó már eleve túlzsúfolt részére tódult. A beérkezők nem észlelték, hogy a kerítésnél már sokan haldokolnak vagy meghaltak és a stadion többi részéből sem volt egyértelmű, mi történik. Így eshetett meg, hogy a kezdés után hat perccel állították le a meccset, amikor már percek óta drukkerek másztak át a kerítésen a pályára. A tragédia napján 94-en haltak meg, egy ember néhány nappal később, egyvalaki pedig négyévnyi kóma után 1993-ban.

Az okokat vizsgáló Taylor-jelentés a rendőri intézkedéseket és a rendezők hibáját tette felelőssé. A kaput kinyittató rendőrvezetőt azonban soha nem vonták felelősségre, mert egészségügyi állapota miatt nem folytatták le ellene a vizsgálatot. Azt a rendőri állítást sem sikerült igazolni, hogy a stadion előtti tumultust a jegy nélkül bejutni akarók okozták. A túlélők és az áldozatok hozzátartozói azóta is harcolnak azért, kiderítsék, valójában mi történt azon a napon, miért kellett sok gyereknek, fiatalnak meghalnia és miért hazudtak nekik a tragédiáról.

A liverpooliak iszonyatos fájdalmát négy nappal később tovább fokozta az ország legolvasottabb napilapja, a The Sun. „THE TRUTH” – vagyis az igazság, állt a piros címkés lap kezdőoldalán, alatta a súlyos vádakkal. Ezek szerint a liverpooli szurkolók segítségnyújtás helyett levizelték a rendőröket, tűzoltókat és mentőket. Egyesek meglopták az áldozatokat, sőt egy halott lány hulláját meg is gyalázták. A lap nem jelölte meg pontosan forrását, egy meg nem nevezett rendőrre hivatkozott.

Később a szerkesztőség név nélkül nyilatkozó munkatársai arról beszéltek, a főszerkesztő Kelvin McKenzie akciójáról volt szó. A kontrollját vesztett főnök kizárólag a tulajdonos Rupert Murdochra hallgatott. A szerkesztőség dermedt apátiával fogadta a cikket, a legtöbben csak megrázták fejüket a címlapot látva és félrenéztek. 

A cikk gyakorlatilag a The Sun eltűnését eredményezte a városban. Az 1989-es több mint 200 ezres példányszám a mai napig nem ment 12 ezer fölé. A dühös liverpooliak nyilvánosan égették a lapot az utcákon és bojkottálták még az árusokat is, akik ezentúl kitették a The Sunt standjaikra.

Az állítások egy része világos hazugság volt, mert a tévéfelvételeken is látszott, hogy szurkolók szállítottak el sérülteket hordágyon. Azt pedig az említett Taylor-jelentés is cáfolta, hogy ittas liverpooliak okozták volna a katasztrófát.

A The Sun mégsem kért sokáig bocsánatot, csak 1993-ban fejezte ki sajnálatát McKenzie. Akkor a parlament egyik bizottsága előtt elmondta, hibázott, amikor hitt egy konzervatív képviselőnek.

A lap maga McKenzie távozása után, 2004. július 7-én kért elnézést, akkor kényszerült erre, amikor Liverpoolban megint támadás érte a The Sunt. Elismerték, az újság történetének legnagyobb hibáját követték el a cikk közlésével. Az újabb konfliktus egyébként az volt, hogy az angol foci akkori nagy felfedezettje, a városban született Wayne Rooney exkluzív szerződésben eladta élettörténetét a lapnak, amit folytatásban közöltek. Ezt Liverpoolban úgy értelmezték, hogy az akkor még Everton-csatár felhasználásával akar újra pozíciót szerezni a liverpooli lappiacon az újság. A bocsánatkérés felemásra sikeredett, mert az egész oldalas szerkesztőségi cikk támadta a Rooney és a Sun szerződéséről beszámoló Liverpool Echo című lapot: azt állították, az Echo azért írt erről, mert a Sun legnagyobb riválisa, a The Mirror kiadójának a tulajdona. Ezzel gyakorlatilag agyoncsapta saját bocsánatkérését a bulvárlap és várost nem is hatotta meg.

A lap azóta még árának – kizárólag a régióra vonatkozó – csökkentésével is próbálkozott, a példányszámot így sem sikerült javítania. Igaz, ezt a célt nem szolgálta, hogy a laptól távozott McKenzie 2006-ban egy zártkörű rendezvényen kijelentette: 1993-ban kizárólag a tulajdonos Rupert Murdoch nyomására kért bocsánatot. Fenntartotta eredeti állításait és a szerinte részeg liverpooli szurkolókat tette felelőssé a szörnyűségért.

McKenzie cinizmusa nem maradt válasz nélkül. 2007 elején a szurkolók országos bojkottot hirdettek a The Sun ellen. Ennek megrendítő hatása nem lett, egyes elemzők azonban úgy vélik, a lap emiatt kezdett ajándék DVD-mellékletekkel megjelenni. A 'Pool szurkolók látványosan tiltakoztak McKenzie állításai, illetve az ellen, hogy a BBC alkalmazta: 2007. január 6-án az Arsenal elleni FA-kupa meccs elején a legendás lelátó, a Kop drukkerei kartonból a The Truth feliratot tartották a magasba, majd hat percen keresztül azt skandálták, "Igazságot a 96-oknak." 

A The Sun az igazságot ígérte 19 évvel ezelőtt, mégis sokan gondolják a mai napig, hogy ezt azóta sem tudták meg.