Hortenzia, Gergő
-1 °C
8 °C

1991: leáll a zwickaui Trabant-gyár

2008.04.30. 07:34
75 hozzászólás

Az első példányai 1957-ben készültek, az utolsók 1991-ben. A 34 év alatt több mint hárommillió darab talált belőlük gazdára, ebből 38 ezer már négyütemű volt. A Trabant gyártása 1991. április 30-án ért véget, ekkor gördült le az utolsó autó a zwickaui gyártósorról, ám az NDK szimbólumává vált kisautó túlélte saját halálát. Az utolsó 444 új Trabantot ugyanis egy török importőr csődje miatt majd csak négy évvel később, 1995-ben dobják piacra. Azok az autók jó pénzért kerültek gyűjtők kezébe, bár korábban a Trabant a szocialista tömb egyik legolcsóbb autója volt.

A Trabant története 1954-ig nyúlik vissza, amikor a Német Demokratikus Köztársaság minisztertanácsa arra utasította az állami autógyárakat, hogy hogy fejlesszenek ki egy kisautót, de rögvest. Méghozzá olyat, mint azt a Totalcar az ötvenedik születésnapra írt cikkében részletesen kivesézte, ami legfeljebb hatszáz kiló önsúlyú – ebből mintegy adódott, hogy a karosszériája műanyag –, négyszemélyes, százon nem fogyaszt többet öt és fél liternél, évente legalább 12 ezer gyártható belőle, és nem kerül többe 4000 márkánál.

A zwickaui gyár, amikor még működött

A 32 órás napokkal jellemezhető német munkamorál fényében nem meglepő, hogy bár a prototípus kifejlesztésére 18 hónap állt volna rendelkezésre, az első változat már 1954 végére elkészült. Számos műszaki probléma miatt azonban a végleges Trabant csak 1957-re készült el, az talán senkit nem lep meg, hogy ünnepélyes bemutatója nem az év egy szürke hétköznapjára, hanem a nagyoktóberiszocialista novemberi évfordulójára – noch dazu a negyvenedikre –, 1957. november 7-re esett.

A kezdeti, P70-es és P50-es megjelölés után 1960-ban kezdődött a csak számmal jelölt szériák gyártása, előbb az 500-asé, aztán a 600-asé, majd 1964-ben a legismertebb, 601-es szériáé. Ez volt az a típus, amelyre feltehetően a legtöbben gondolunk, ha azt a szót halljuk, hogy Trabant, és ez nem véletlen: ebből készült a legtöbb, a Wikipédia szerint összesen 2 774 821 darab készült belőle 1964 és 1989 között. Gyors fejszámolással kijön, hogy ez évi 110 ezer darabot jelentett, vagyis a keletnémet elvtársaknak sikerült némileg felülteljesíteniük a 12 ezres célszámot, Kamerád Sztahanov valószínűleg elégedetten forgott a sírjában ezekben a dicsőséges években.

A kétütemű, léghűtéses, pisztolyváltós, benzinszintjelző nélküli Trabant a harminc év alatt a szocializmus és NDK egyik szimbólumává vált. Nem csoda, hogy amikor 1989 novemberében a kelet-berliniek számára is megnyílt az út Nyugat-Berlinbe, egy amerikai újságíró azt írta: a szabadság bűze töltötte be a nyugat-berlini Kurfürstendammot. Pedig akkor már elkezdődött – igaz, nem sokáig tartott – az 1100-as széria, a négyütemű Trabant gyártása.

Arról, hogy a 34 év alatt hány Trabant készült az NDK-ben, eltérő számokat találtunk. A Wikipedia szerint több mint 3,7 millió, ezzel szemben a Totalcar azt írta, hogy április 30-án 3 096 099 Trabant legyártása után állt meg a szalag.

Egy a hárommillióból

Ami viszont biztos: a Trabant nemcsak egy autó volt, hanem egy életérzés is. Sorozat készült Trabant Expressz és Nyaralás mint egykor: Trabanttal a Balti-tengerre (Urlaub wie früher: Mit dem Trabi an die Ostsee), mozifilm Go Trabi, go címekkel.

A gyár április 30-i bezárása ellenére, mint írtuk, sem a Trabant története, sem a zwickaui autógyártás nem szűnt meg teljesen. A Totalcar felidézte: az egyik gyárat a VW vásárolta meg, azóta is sikeres és nyereséges. Az AWZ romjain a Sachsenring AG jó ideig sikeres autóipari beszállítóként működött, az induláskor átvett 300 dolgozó a privatizálással 285-re csökkent, de 1997-ben már 1700 fővel dolgozott.

NDK-szimbólum, magyar szimbólum

A Trabant márkanév is keresett maradt. Hat évvel a zwickaui gyár leállása után Taskentben elkészült az első üzbég Trabant, amit a HVG 1997. július 12-i száma szerint egy Olimp nevű, amerikai-üzbég tulajdonban lévő, 1987-ben alapított, korábban kerékpárok és tolószékek gyártásával foglalkozó cég készített.

Ugyanabban az évben bemutatták a Volkswagen-fejlesztésű, Sachsenring-jelvényes UNI 1-es hibridet is, igaz, négy évvel később, 2001-ben bezárt az utolsó olyan gyár, ami Trabant-alkatrészeket készített. Tavaly ősszel, a frankfurti autóvásáron viszont bemutatták egy új Trabant 1:10 arányú modelljét; most egy makettgyártó cég, a Herpa megbízásából szeretné újjáéleszteni a halálát többször túlélt Trabantot.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?