Emil, Csanád
17 °C
30 °C

1991: leáll a zwickaui Trabant-gyár

2008.04.30. 07:34
75 hozzászólás

Az első példányai 1957-ben készültek, az utolsók 1991-ben. A 34 év alatt több mint hárommillió darab talált belőlük gazdára, ebből 38 ezer már négyütemű volt. A Trabant gyártása 1991. április 30-án ért véget, ekkor gördült le az utolsó autó a zwickaui gyártósorról, ám az NDK szimbólumává vált kisautó túlélte saját halálát. Az utolsó 444 új Trabantot ugyanis egy török importőr csődje miatt majd csak négy évvel később, 1995-ben dobják piacra. Azok az autók jó pénzért kerültek gyűjtők kezébe, bár korábban a Trabant a szocialista tömb egyik legolcsóbb autója volt.

A Trabant története 1954-ig nyúlik vissza, amikor a Német Demokratikus Köztársaság minisztertanácsa arra utasította az állami autógyárakat, hogy hogy fejlesszenek ki egy kisautót, de rögvest. Méghozzá olyat, mint azt a Totalcar az ötvenedik születésnapra írt cikkében részletesen kivesézte, ami legfeljebb hatszáz kiló önsúlyú – ebből mintegy adódott, hogy a karosszériája műanyag –, négyszemélyes, százon nem fogyaszt többet öt és fél liternél, évente legalább 12 ezer gyártható belőle, és nem kerül többe 4000 márkánál.

A zwickaui gyár, amikor még működött

A 32 órás napokkal jellemezhető német munkamorál fényében nem meglepő, hogy bár a prototípus kifejlesztésére 18 hónap állt volna rendelkezésre, az első változat már 1954 végére elkészült. Számos műszaki probléma miatt azonban a végleges Trabant csak 1957-re készült el, az talán senkit nem lep meg, hogy ünnepélyes bemutatója nem az év egy szürke hétköznapjára, hanem a nagyoktóberiszocialista novemberi évfordulójára – noch dazu a negyvenedikre –, 1957. november 7-re esett.

A kezdeti, P70-es és P50-es megjelölés után 1960-ban kezdődött a csak számmal jelölt szériák gyártása, előbb az 500-asé, aztán a 600-asé, majd 1964-ben a legismertebb, 601-es szériáé. Ez volt az a típus, amelyre feltehetően a legtöbben gondolunk, ha azt a szót halljuk, hogy Trabant, és ez nem véletlen: ebből készült a legtöbb, a Wikipédia szerint összesen 2 774 821 darab készült belőle 1964 és 1989 között. Gyors fejszámolással kijön, hogy ez évi 110 ezer darabot jelentett, vagyis a keletnémet elvtársaknak sikerült némileg felülteljesíteniük a 12 ezres célszámot, Kamerád Sztahanov valószínűleg elégedetten forgott a sírjában ezekben a dicsőséges években.

A kétütemű, léghűtéses, pisztolyváltós, benzinszintjelző nélküli Trabant a harminc év alatt a szocializmus és NDK egyik szimbólumává vált. Nem csoda, hogy amikor 1989 novemberében a kelet-berliniek számára is megnyílt az út Nyugat-Berlinbe, egy amerikai újságíró azt írta: a szabadság bűze töltötte be a nyugat-berlini Kurfürstendammot. Pedig akkor már elkezdődött – igaz, nem sokáig tartott – az 1100-as széria, a négyütemű Trabant gyártása.

Arról, hogy a 34 év alatt hány Trabant készült az NDK-ben, eltérő számokat találtunk. A Wikipedia szerint több mint 3,7 millió, ezzel szemben a Totalcar azt írta, hogy április 30-án 3 096 099 Trabant legyártása után állt meg a szalag.

Egy a hárommillióból

Ami viszont biztos: a Trabant nemcsak egy autó volt, hanem egy életérzés is. Sorozat készült Trabant Expressz és Nyaralás mint egykor: Trabanttal a Balti-tengerre (Urlaub wie früher: Mit dem Trabi an die Ostsee), mozifilm Go Trabi, go címekkel.

A gyár április 30-i bezárása ellenére, mint írtuk, sem a Trabant története, sem a zwickaui autógyártás nem szűnt meg teljesen. A Totalcar felidézte: az egyik gyárat a VW vásárolta meg, azóta is sikeres és nyereséges. Az AWZ romjain a Sachsenring AG jó ideig sikeres autóipari beszállítóként működött, az induláskor átvett 300 dolgozó a privatizálással 285-re csökkent, de 1997-ben már 1700 fővel dolgozott.

NDK-szimbólum, magyar szimbólum

A Trabant márkanév is keresett maradt. Hat évvel a zwickaui gyár leállása után Taskentben elkészült az első üzbég Trabant, amit a HVG 1997. július 12-i száma szerint egy Olimp nevű, amerikai-üzbég tulajdonban lévő, 1987-ben alapított, korábban kerékpárok és tolószékek gyártásával foglalkozó cég készített.

Ugyanabban az évben bemutatták a Volkswagen-fejlesztésű, Sachsenring-jelvényes UNI 1-es hibridet is, igaz, négy évvel később, 2001-ben bezárt az utolsó olyan gyár, ami Trabant-alkatrészeket készített. Tavaly ősszel, a frankfurti autóvásáron viszont bemutatták egy új Trabant 1:10 arányú modelljét; most egy makettgyártó cég, a Herpa megbízásából szeretné újjáéleszteni a halálát többször túlélt Trabantot.