Ábrahám
17 °C
29 °C

1971: lezuhan egy Malév-gép Kijevnél

2008.09.16. 00:03
68 hozzászólás

1971: lezuhan egy Malév-gép Kijevnél

A Népszabadság címoldalon ugyan, de nagyon röviden hozza a hírt: Magyar repülőgép tragikus szerencsétlensége.

„A Magyar Légiközlekedési Vállalat Budapest-Kijev közötti, MA 110 számú menetrendszerű, TU 134 típusú repülőgépe Kijev közelében szeptember 16-án 9 óra 44 perckor lezuhant. A gép fedélzetén tartózkodó 41 utas és 8 tagú személyzet életét vesztette."

Másnap újabb rövidhír: Szakértői bizottság utazott a repülőgép-szerencsétlenség színhelyére. A cikkből kiderült, hogy a szerencsétlenül járt utasok többsége Bács-Kiskun megyei volt, köztük volt a Bács-Kiskun megyei pártbizottság és tanács Erdősi József megyei tanácselnök vezette öttagú küldöttsége. Életét vesztette egy IBUSZ-csoport is. Az áldozatok között volt a Budapesti Kertészeti Egyetem két tanára, valamint két amerikai állampolgár is. A gép parancsnoka Mészáros Sándor volt.

Újabb egy nap, és a Népszabadság közli az áldozatok névsorát. Majd csönd. A következő napok, hetek lapszámaiban több cikk nem volt a szerencsétlenségről, és főleg annak okáról.

A tragédiát műszaki és emberi hibák sora okozta. Magyarázat egy 2007-es fórumbejegyzésből:

„Az induláskor eléggé szegényes körülmények uralkodtak a célrepülőtéren, de nem lehetetlenek. A repülés 29. percében az elektromos rendszer hibája miatt tartalékgenerátor üzemmódban folytatták a repülést. A körzetbe érve nem adtak vészjelzést, de amennyit az irányítás tudott, azzal sem foglalkozott, nem adott soronkívüliséget. A kommunikáció akkor még oroszul folyt. A kapitány nem a valós időjárási minimumát adta meg, ebben szerepet játszhatott az is, hogy nemrégiben vettek vissza a minimumából és ugyancsak nemrégiben eltiltást is kapott. Az első megközelítéskor a tartalékgenerátor adta lehetőségeket kimerítették, jóllehet az utazó szerelő hátramehetett volna a csomagtérbe és megoldhatta volna a gondot, valahogyan nem kezelték komolyan az esetet. A második bejövetel során tehát már semmilyen elektronikus berendezés, de még rádió sem állt rendelkezésükre, ennek ellenére a szabvány iskolakört lerepülték, azonban a helyes megoldás helyett, hogy feljebb emelkedve elhagyják a körzetet, valamiért folytatták a 250 csomós sebességű repülést és a térbeli tájékozódás elvesztése miatt a 4. fordulótól kissé jobbra, a pálya hossztengelyéhez képest egyenesen, kissé jobbra a földnek ütköztek (irányított földnek ütközés)."