Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

1971: lezuhan egy Malév-gép Kijevnél

2008.09.16. 00:03
68 hozzászólás

1971: lezuhan egy Malév-gép Kijevnél

A Népszabadság címoldalon ugyan, de nagyon röviden hozza a hírt: Magyar repülőgép tragikus szerencsétlensége.

„A Magyar Légiközlekedési Vállalat Budapest-Kijev közötti, MA 110 számú menetrendszerű, TU 134 típusú repülőgépe Kijev közelében szeptember 16-án 9 óra 44 perckor lezuhant. A gép fedélzetén tartózkodó 41 utas és 8 tagú személyzet életét vesztette."

Másnap újabb rövidhír: Szakértői bizottság utazott a repülőgép-szerencsétlenség színhelyére. A cikkből kiderült, hogy a szerencsétlenül járt utasok többsége Bács-Kiskun megyei volt, köztük volt a Bács-Kiskun megyei pártbizottság és tanács Erdősi József megyei tanácselnök vezette öttagú küldöttsége. Életét vesztette egy IBUSZ-csoport is. Az áldozatok között volt a Budapesti Kertészeti Egyetem két tanára, valamint két amerikai állampolgár is. A gép parancsnoka Mészáros Sándor volt.

Újabb egy nap, és a Népszabadság közli az áldozatok névsorát. Majd csönd. A következő napok, hetek lapszámaiban több cikk nem volt a szerencsétlenségről, és főleg annak okáról.

A tragédiát műszaki és emberi hibák sora okozta. Magyarázat egy 2007-es fórumbejegyzésből:

„Az induláskor eléggé szegényes körülmények uralkodtak a célrepülőtéren, de nem lehetetlenek. A repülés 29. percében az elektromos rendszer hibája miatt tartalékgenerátor üzemmódban folytatták a repülést. A körzetbe érve nem adtak vészjelzést, de amennyit az irányítás tudott, azzal sem foglalkozott, nem adott soronkívüliséget. A kommunikáció akkor még oroszul folyt. A kapitány nem a valós időjárási minimumát adta meg, ebben szerepet játszhatott az is, hogy nemrégiben vettek vissza a minimumából és ugyancsak nemrégiben eltiltást is kapott. Az első megközelítéskor a tartalékgenerátor adta lehetőségeket kimerítették, jóllehet az utazó szerelő hátramehetett volna a csomagtérbe és megoldhatta volna a gondot, valahogyan nem kezelték komolyan az esetet. A második bejövetel során tehát már semmilyen elektronikus berendezés, de még rádió sem állt rendelkezésükre, ennek ellenére a szabvány iskolakört lerepülték, azonban a helyes megoldás helyett, hogy feljebb emelkedve elhagyják a körzetet, valamiért folytatták a 250 csomós sebességű repülést és a térbeli tájékozódás elvesztése miatt a 4. fordulótól kissé jobbra, a pálya hossztengelyéhez képest egyenesen, kissé jobbra a földnek ütköztek (irányított földnek ütközés)."