Konstantin
12 °C
25 °C

1963: a Nagykörutat a Rákóczi út alá vezetnék

11.13.

2008.11.13. 07:59
84 hozzászólás

A Fővárosi Mélyépítő Tervező Vállalat elkészítette a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésének rendezési tervét. A nagyforgalmú csomópont okozta dugókat úgy kívánták megoldani, hogy:

"A Rákóczi út szintben marad, s a Nagykörút bújik majd a keresztezés alá - írta az Esti Hírlap. - Az aluljáró a vázlatterv szerint a Dohány utcai keresztezésnél kezdődik. Ott lejtősödik majd a Nagykörút. Az aluljárópálya közepére helyezik a villamos sínpárokat. Kétoldalt, külön alagútszerű részben, az autók, az autóbuszok pályái, ezek alatt az egyik oldalon a középről áthelyezett szennyvíz-főcsatorna, a másik oldalon a gáz-, villany-, víz- és telefonvezetékek. Az aluljáró a Népszínház utca után bújik ki a föld alól."

Az autók akkoriban még nem tudtak kijönni a Népszínház utcáról a Nagykörútra, a tervezett aluljáró viszont ezt a gondot is megoldotta volna. A Népszínház utcában járó villamosok pedig kifordulhattak volna a Nagykörútra, hogy az aluljáró alatt fejezzék be útjukat. Mindez 200-250 millióba került volna. A lap szerkesztői nem ok nélkül rosszat sejthettek, mert megjegyezték:

"Az összeg tekintélyes, de nem lenne helyes, ha a gyalogos-aluljárót és a közúti aluljárót két ütemben építenék meg. (A gyalogos aluljáró építése sürgős a földalatti vasút megállója miatt.) A közúti aluljáró és a kétszintes útkeresztezés megépítése nem halasztható sokáig. Valóban a leghelyesebb, ha egyszerre esünk túl az aluljáró-építkezésekkel járó kényelmetlenségeken."

Nos, a közúti aluljáró építése okozta kényelmetlenségen, bár 45 év eltelt, a mai napig nem estünk túl. Megvalósult viszont az ugyancsak a november 13-i Esti Hírlapban közzétett másik terv: a Bosnyák tér és az Erzsébet királyné útja között építendő új villamosvonal. És az Esti Hírlap 1963. február 13-i számában bejelentettek egy forradalmi újítást is:

"A közlekedés vezetői igyekeznek előbbre jutni az egyenletes közlekedés megteremtésében is, ezért kísérletként a Határ úton a 30-as, 31-es és a 13-as járatok irányítására diszpécserberendezést szerkesztenek. A villamosvezetők a vonal egyik pontján automata fényjelző berendezéssel tájékoztatást kapnak arról, hogy tartják-e az előírt sebességet, vagy késnek, illetve a megengedettnél gyorsabban haladnak. Útjuk további részén ehhez tartják magukat, s így a megadott időpontban érik el a végállomást. Ha a kísérletek beválnak, jövőre a Móricz Zsigmond körtéren helyeznek el automata diszpécserberendezést a Fehérvári úti járatok irányítására."

Az Esti Hírlapnak ugyanebben a számában mutatták be a budapesti tapasztalatok alapján forgalomba állított első lengyel csuklós autóbuszt. Valenty Titkow varsói elsőtitkár egy évvel korábban a magyar fővárosban látott először csuklós buszt, és még tréfásan meg is jegyezte a lap tudósítójának, hogy szívesen kölcsönvenne ilyen buszokat.

És még két közlekedési hír, de ezek már a baleseti rovatból:

"Korán indította a 69-es villamost a XV. kerület, MÁV-telepi villamosvégállomásnál Tóth Irén 20 éves kalauz. Baksai Jenő 82 éves utas leesett a kocsiról. Megsérült."

És a másik:

"Épület falának szaladt Lájer András 47 éves gépkocsivezető a GA 21-64 rendszámú autóbusszal, a II., Varsányi Irén utca és Ipartanuló utca kereszteződésében, mert a lejtős úton nem fékezte le a kocsit. A baleset következtében Guttmann Éva gyalogos megsérült. Az autóbuszban 15 ezer forint kár keletkezett."