A Mol maradt a legnagyobb magyar cég

2000.07.24. 17:37
Továbbra is a Mol Rt. a legnagyobb magyar cég, az autógyártó Audi viszont egyre inkább megközelíti az olajipari vállalatot. A legnyereségesebb a Matáv volt 1999-ben (százmilliárd forintos pofittal), míg a MÁV termelte a legtöbb veszteséget (14 milliárdot). Mindez a Dun & Bradstreet legrissebb összeállításából derül ki.

Immár ötödször állította össze a legnagyobb magyar vállalatok Top 100-as listáját a Dun and Bradstreet Hungária Kft. (D&B), amelynek brit anyacége a hitelminősítéssel foglalkozó Moody's testvérvállalata.

Magyar Top 10
1. MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt.
2. AUDI Hungária Motor Kft.
3. IBM Storage Products Kft.
4. PHILIPS Magyarország Kereskedelmi Kft.
5. MATÁV Magyar Távközlési Rt.
6. Magyar Villamos Művek Rt.
7. DUNAFERR csoport
8. OPEL Magyarország Járműgyártó Kft.
9. METRO Holding Hungary Kereskedelmi Kft.
10. Magyar Államvasutak Rt.

Forrás: Dun & Bradstreet

Az idei sorrend megállapításakor a legérdekesebb kérdés - Kasnya Csaba, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója szerint - az volt, hogy az első helyen megelőzi-e az autógyártó Audi az olajipari Mol Rt.-t. A D&B szerint egyelőre ez nem történt meg, igaz, a két vállalat között a különbség drámaian csökkent: a tavaly még 150 milliárdos árbevételi differencia idén 22 milliárd forintra zsugorodott.

Az Audi a legnagyobb exportőr, a MÁV a legveszteségesebb

Ugyanakkor az Audi szinte bizonyosan a legnagyobb magyar exportőr, hiszen a statisztikai besorolás szerint egy olyan cég vezeti a rangsort, amely belső égésű motorokat gyárt - elsősorban németországi megrendelésre...

Kasnya Csaba hozzátette: a tíz legnagyobb magyar vállalat között található a nominálisan legnagyobb nyereségű és legnagyobb veszteséget elérő cég is. A legtöbb profitra, mintegy 100 milliárd forintra a Matáv tett szert, igaz, a távközlési cég visszaesett a forgalom alapján összeállított listán (a negyedikről az ötödik helyre).

Ugyanakkor a legnagyobb veszteséget is valószínűleg a ,,Top Ten" cégei közül érte el az egyik: nem másról, mint a Magyar Államvasutakról, a MÁV-ról van szó, ahol az 1999. évi mínusz túllépte a 14 milliárd forintot.

A világ legnagyobb vállalatai

Az amerikai Fortune magazin ismét összeállította a világ legnagyobb árbevételű vállalatainak rangsorát. A listából kitűnik, hogy továbbra is az autógyártó General Motors vezet (176,6 milliárd dollárral), ám feljött mögé a második helyre a kiskereskedelemmel foglalkozó Wal-Mart (korábban negyedik volt) és az olajiparban működő Exxon.

Az 1999-ben még második helyezett Ford visszacsúszott idén a negyedik helyre, miután "csak" 162 milliárd dolláros forgalmat mutatott ki. A legnagyobb nem tisztán amerikai cég az ötödik helyen álló DaimlerChrysler, amely részben német, részben egyesült államokbeli cégnek számít.

Az első tízből a hátralévő cégek - az amerikai General Electric (9.) kivételével - mind japánok: így a kereskedőházak - Mitsui (6.), Mitsubishi (7.), illetve Itochu (10.), valamint az autógyártó Toyota (8.) - is a távolkeleti szigetországban tevékenykednek elsősorban.

Fortune.com

Az első tíz között egyébként csak két helycsere történt, hiszen a Matáv visszacsúszása (egy hellyel) a Philips előretörésével párosult, a másik változás pedig a már szintén említett MÁV nevéhez fűződik: a vasúttársaság forgalma alapján bekerült a legnagyobb tíz cég közé.

Visszaestek az élelmiszeripari vállalatok

A százas listán a legnagyobb előreugrásokat kereskedelmi vállalatok (Porsche Hungária, Tesco, Phoenix Pharma) illetve nagy cégcsoportok (Siemens, Procter & Gamble) hajtottak végre. A visszaesők között ugyanakkor vegyipari, háztartási vegyipari cégek (BorsodChem, Unilever, TVK), élelmiszeripari, illetve az ágazathoz kötődő társaságok (Hajdú-BÉT, Pick, Agrograin) találhatók.

Kasnya Csaba felhívta a figyelmet arra is, hogy a listán kevés építőipari cég (mindössze kettő) szerepel. Ez elsősorban a nehezen átlátható vállalati szerkezeteknek, a bonyolult holding-jellegű társasági struktúráknak köszönhető.

Az élelmiszer- illetve a kiskereskedelemmel foglalkozó társaságoknál az éles versenyt mutatja, hogy ezek a cégek nem szívesen szolgáltatnak adatokat tevékenységükről - vélekedett az ügyvezető igazgató.

Kasnya Csaba igencsak furcsának tartja, hogy a 87. legnagyobb magyar vállalat, a Mannesmannhoz tartozó VDO elektronikai cég - amely több mint ezer embert foglalkoztat, és 26 milliárd forintos árbevételt ért el - nemrégiben bejelentette, hogy kivonul a magyar piacról, és bezárja itteni üzemét. Ennek oka mindenesetre nem egyértelmű szakértők szerint, hiszen egy ilyen méretű vállalkozás nem biztos, hogy kizárólag az olcsó munkaerő miatt települ át Kínába