Pozícionáljuk az országot
További Belföld cikkek
- Kósa Lajos Magyar Péternek: Vegyen inkább egy csokor virágot Varga Juditnak
- Kiakadtak a pesti Wolt-futárok, amikor elolvasták, mi történik náluk
- A DK egyáltalán nem kér Magyar Péter fideszes együttműködéséből
- „Ha így folytatják, nemcsak takarító, hanem igazgató sem lesz az iskolában”
- Magyar utasok ragadtak Barcelonában a rendkívüli időjárás miatt
Tóth István Zoltán:Minden embernek szüksége van arra, hogy bizonyos szimbólumok segítsék az életét. |
- A feladat ismert, az ország imázsát kell alakítani - mondja Tóth István Zoltán. Egyelőre én is küszködök a szavakkal, mert ha azt mondom, hogy kialakítani, az azt jelenti, hogy eddig nem volt, ha átalakítom, akkor azt mondom, hogy amit eddig csináltak, az nem volt jó. Én a jelenlegi szituációt tekintem kiindulópontnak. Azt mondom: nézzük meg, hogy milyenek a jelenlegi állapotok. Készíttetünk egy állapotfelmérést, felkérünk egy külsős céget, amely közvélemény-kutatással foglalkozik, majd a felmérés eredményéből következtetéseket vonunk le. Aztán - ahogy én mondom - pozícionáljuk az országot.
|
A feladat klasszikus marketingtevékenység. A mosópor és az ország eladásának párhuzama helyett én azt mondom, hogy a marketing-tevékenység működési mechanizmusa között lehet párhuzamot vonni.
- Konkrétan mi lesz a feladatuk?
- Ha marketing szempontból nézzük, akkor a termék az ország. Ennek az országnak kell az új évezredre való felkészülés jegyében a képét meghatározni: mindazt amit erről az országról el lehet mondani, amit közölni akarunk. Ki kell deríteni, hogy 1999 végén a magyar emberek hogyan vélekednek az országról, melyek azok az értékek, amelyek véleményük szerint az országot jellemzik, megkülönböztetik a többi országtól. Ugyanez vonatkozik a külföldi emberekre is. Egy olyan nyitott szervezet leszünk, amely szakmai, gazdasági és társadalmi szervezeteket von be a munkába. Sok céggel akarunk együttdolgozni, azokat - amennyiben a megbízás értéke a közbeszerzési értékhatár felett van - közbeszerzési eljárással fogjuk kiválasztani. Mindent nyíltan akarunk csinálni, azt szeretnénk, hogy ez a munka együtt folyjon. A munkánk bárki számára nyilvános lesz. Az internetre is szeretnénk támaszkodni, hiszen egyrészt nem szabad figyelmen kívül hagyni dinamikus fejlődését, másrészt ha külföldre akarunk kilépni, elengedhetetlen. Tehát a munkánk: információkat kérünk, adunk, szeretnénk az egyes területek munkáját összehangolni, elérni hogy tudjanak egymás munkájáról, hogy a különböző helyeken megjelenő információk összehangolva, egymást erősítve kerüljenek ki.
- A koordináláshoz nem sok a 4,3 milliárd?
|
Tóth István Zoltán:Én kapok egy adott büdzsét és abból kell majd gazdálkodni. |
- Melyik területre helyezik a hangsúlyt? A külföldiek Magyarország-képének a formálására vagy a magyarok országimázs javítására?
- Mindkettőre. A dolog filozófiája szerintem az, hogy amit Te saját magadról elhiszel és ahogy Te saját magadat látod, ez nagymértékben meghatározza azt, hogy mit gondolnak rólad a kívülállók. Vagyis amilyennek Te magadat tartod, olyannak fog elfogadni a környezeted. Ha Magyarországon elfogadunk, tudatosítunk egy országképet magunkról, akkor bennünket a külföld is így fog elfogadni.
- Akkor nagyobb részt a belső imázst fogják alakítani, formálni?
- A kérdés az, hogy mit jelent alakítani vagy formálni? Minden állampolgárnak van egy kialakított képe az országról vagy a szűk környezetéről. Nem akarunk rákényszeríteni senkire semmit, hanem szeretnénk megnyerni minden magyar állampolgárt arra, hogy ha Ő a saját maga egzisztenciájában, képességében elkezd bízni és elhiszi azt, hogy ezt a saját javára tudja fordítani, akkor a polgáron keresztül ez kihatással lesz az ország képére is.
|
Minden embernek szüksége van arra, hogy bizonyos szimbólumok segítsék az életét, amelyek biztonságot jelentenek, mert olyan értékeket hordoznak, amelyek állandóak. Amikor egy érték állandó, megbízhatóvá válik, akkor pedig fogódzót ad a napi küzdelemben. Itt van a régi magyar szimbólum a csikós-gulyás-Hortobágy hármas. Mi nem azt mondjuk, hogy a kicsit vadóc, sztyeppei népekre emlékeztető imázst fel kell számolni, hiszen ez a hetvenes években elég szépen termelt az országnak, ráadásul akkor mindenki által elfogadható szimbólumrendszer volt és pozitív dolgot keltettek Magyarországot illetően az emberekben. Ennek ellenére meggyőződésem, hogy meg kell találni azokat a ma érvényes, állandó értékekké váló, jól definiálható és mindenki által pozitívnak tartott szimbólumokat, amelyek fogódzót adnak. Egyelőre nem tudom, hogy ezek a régi szimbólumok kiből milyen véleményt váltanak ki, nem tudom például, hogy külföldön ezek működőképes szimbólumok-e még? Ha emiatt Magyarországra jön négy turista, akkor ezeknek a szimbólumoknak van létjogosultsága. Azért szerintem ezek nem olyan rosszak, a nemzeti történetünk alapvető részéhez tartoznak: a gasztronómiához a gulyás, a történetünkhöz a csikós-sztyeppei múlt, a Hortobágy pedig jelentős országrészünk. Ezért nem mondom, hogy elavultak. Viszont '89 óta eltelt tíz év, ennek az országnak mást is el kell mondania magáról.
- Ön szerint merre kell alakítani az ország képét?
- Az országimázs alakítása rettenetesen sok elemből épül fel. Megvan az etikai, kulturális, gazdasági és filozófia és egyéb összetevője. Ezért szeretnénk sok helyről információkat szerezni arra vonatkozólag, hogy ki miként vélekedik erről az országról. Nagyon sok területen dolgoznak azon, hogy az ország imázsa mind a külföldiek, mind a magyarok számára kézzelfogható legyen, hogy megkeressék azokat a jegyeket, amelyek a külföldiek számára érdekessé, másabbá teszi, mint más országok. A turisztika, az oktatás, a kultúra és még számos területen már régóta folyik a munka. Mi nem akarunk ezekbe beleszólni. Az a feladatunk, hogy ezt a munkát összehangoljuk, elősegítsük.
|