Harc a dunaújvárosi helyi közlekedésért

2000.12.12. 10:00
A dunaújvárosi helyi közlekedést üzemeltető Alba Volán sofőrjei féltik az állásukat, mert azt hallották, hogy a kiírásra kerülő koncessziós pályázaton nem munkaadójuk, hanem a szintén személyszállítással foglalkozó VT-Transmann fog nyerni. A VT-Transmann Kft. cáfolta azon értesüléseinket, hogy olyan visszautasíthatlan ajánlatott tett az önkormányzatnak, amivel potenciális nyertesei lehetnének a pályázatnak. Az Alba Volán vezérigazgatója viszont hallott olyan nyilatkozatokat, hogy egy cég biztosra veszi a győzelmét a még ki sem írt pályázaton, de véleménye szerint aki azt mondja, hogy egy helyi közlekedés üzemeltetése nyereséges, az nincs tisztában a valós helyzettel, vagy hazudik. Közben a közgyűlés napirendjéről levették a pályázat kiírását, és június 30-áig meghosszabbították a Volán szerződését.
A dunaújvárosi önkormányzat még ki sem írta a helyi közlekedés működtetésére a pályázatot, de a volános buszsofőrök már az állásukat féltik, mert úgy tudják, hogy nem az Alba Volán, hanem a VT-Transmann Kft. fog nyerni. A cég, mely hét megyében, köztük Budapesten is végez személyszállítást, idén már kétmilliárdos árbevétel-tervezetét is túlteljesítette.

Transmann a nyerő?

A dunaújvárosi helyi tömegközlekedés üzemeltetésének jogát az Alba Volán a rendszerváltás előtti időkből örökölte. A 2000. december 31-ével lejáró szerződés meghosszabítása helyett az önkormányzat azon kezdett el gondolkozni, hogy egy koncessziós pályázat keretében meghirdetik a helyi járatok üzemeltetését - mondta el korábban lapunknak Silye Attila, a Városgazdálkodási Iroda vezetője.

Arra a szeptemberi információnkra, hogy a VT-Transmann olyan, visszautasíthatatlan ajánlatott tett az önkormányzatnak, hogy potenciális nyertese lehet a pályázatnak, akkor csak annyit válaszolt: ,,Ki az a Transmann?".

A Volán ragaszkodik a veszteséges helyi közlekedéshez

Tóth István, az Alba Volán vezérigazgatója lapunknak elmondta, hallott már magabiztos nyilatkozatokat, miszerint egy cég biztosra veszi a győzelmét a még ki sem írt pályázaton. Különben is, aki azt mondja, hogy egy helyi közlekedés üzemeltetése nyereséges, az nincs tisztában a valós helyzettel, vagy hazudik - folytatta. A helyi közlekedés bevétele az üzemeltetés költségeinek csak nyolcvan százalékát fedezi, a dunaújvárosi önkormányzat nem ad támogatást, így a veszteségeket a nyereséges helyközi járatokból egyenlítik ki.

Soha nem tettünk árajánlatot vagy olyan nyilatkozatot, hogy nyerni fogunk a pályázaton - mondta az Indexnek Kecer László, a VT-Transmann Kft. szállítmányozási igazgatója. Várják a pályázat kiírását, és azon lesznek, hogy nyerjenek.

Ha a Volán veszít, a sofőröknek menniük kell

A volán vezérigazgatója szerint irreális feltételi voltak az önkormányzat pályázattervezetének, ezért lekerült a közgyűlés napirendjéről, és a Volánnal való szerződést 2001. június 30-áig meghosszabbították. Tóth István azt is elmondta, hogy szeptember óta megismerték egymás elvárásait, és optimistán tekintenek a jövőbe. Bíznak abban, hogy hosszú távú - tíz-tizenötéves - szerződést kötnek, és egy biztonságos szolgáltatás nyújthatnak továbbra is, anélkül, hogy támogatást igényelnének.

Ha a pályázaton mégsem nyernek, a sofőröknek nem tudnak munkát adni, és elbocsátják őket. Az utóbbi hónapok azonban nem ebbe az irányba mutatnak - hangsúlyozta.