Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

20 százalékkal tisztább vonatokat ígér a MÁV-Start

2007.08.08. 18:32
Új szerződéseket köt a vonatok takarítására a MÁV-Start Zrt. A megállapodások nagyjából azonos áron ötödével nagyobb teljesítményre szorítják az alvállalkozókat. Az egy hónapja létező MÁV-Start tisztább vonatokat ígér, sőt elképzelhető szerintük a "mozgó takarító" is a szerelvényeken, aki folyamatosan tartaná rendben a kocsikat.

Az egy hónapja megalakult MÁV-Start Zrt. kommunikációs vezetője, Sági Zoltán szerint egyelőre alig van több pénz a személyszállító vonatok tisztítására, mint az eddigi MÁV-os időkben, de a MÁV-Start a takarításra eddig elkülönített kétmilliárd forintot a korábbinál hatékonyabban szeretné elkölteni. Idén egyébként 100 millióval többet tudnak erre a célra fordítani a tavalyinál, áll a vasúti személyszállításra egy hónapja létrehozott MÁV-Start sajtóközleményében.

Sajtóbemutató

Szerdán a Déli pályaudvaron az újságírók megnézhették, hogy a speciálisan kiépített vágányokon miként mosnak, takarítanak ki egy a vasutasok szerint sem túlzottan modern szerelvényt. Az Index naponta kétszer vonatozó munkatársa megdöbbenve vette észre, hogy mindegyik kitakarított WC-ben volt papírtörlő, amit sajnos a való világban eddig nem sokszor tapasztalt. Kipróbáltuk a szappantartókat is, és csodálatos módon szappan jött ki belőlük.

Nézze meg képeinket!

A szerelvény viszont tényleg nem volt vadonatúj (ennél sokszorosan modernebb Flirtök már közlekednek a Déli pályaudvaron), de némelyik kocsit éppen a járműjavítóból hozták ki, és immár graffittibiztos festést kapott. Persze a graffittizők a vasutasok előtt járnak mindig pár lépéssel, és olyan festéket használnak, amely képes "belediffundálni" a vonat festésébe, és így nagyon nehéz eltávolítani, hangzott el a tájékoztatón.

Összefestették a Flirtöket

A legújabb szerelvényeket, még a Flirtöket is képesek voltak a graffittisek nemrégiben összefesteni, pedig a vonat mindössze két percig állt meg. A mozdonyvezető és a vonatkísérő hiába indult azonnal a festők nyomába, azok két perc alatt is otthagyták művüket a szerelvény oldalán.

A MÁV tavaly 180 millió forintot költött a graffitti-mentesítésre, és a már említett Flirtöt is azonnal lepucolták, mondták el az illetékesek szerdán.

Új seprűsökkel sepertetnek

Ami a vonatok takarítását illeti, itt némi újdonságot jelenthet, hogy az eddigi öt cég helyett kettő végzi majd a jövőben azokat a munkákat, amelyeknek a közbeszerzési pályázatait eddig lezárták. E munkák az ország három részét érintik, a maradék két országrészben még zajlanak a pályázatok, de várhatóan itt is csökken a majd a vállalkozók száma. Az új szerződések 5-7 évre szólnak (majd).

A nyertes vállalkozók május végén kezdték meg a munkát a budai Déli pályaudvar, Győr, és Székesfehérvár térségében, illetve Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc környékén, valamint Szeged, Békéscsaba, Kiskunhalas (vasúti) területén.

Géppel nehéz lenne

A szerdai bemutatón a PQS nevű cég emberei takarították kézzel és gépekkel az egyik szerelvényt. Gál Pál Zoltán, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV szerelvényei általában nem olyan korszerű motorvonatok, amelyek takarítása könnyen gépesíthető lenne. Éppen ezért élő munkával tisztítják a kocsikat - ezt az újságírók is láthatták szerdán.

Vasúti személykocsi tisztítás

Teke Bertalan, a MÁV osztályvezetője szerint a tenderen győztes cégek nagyjából hasonló árakon nyerték el a megbízást, mint az eddigi takarítási vállalkozók. A tender előnye nem is elsősorban az árban, hanem a megrendelt teljesítményben mutatkozik meg. A PQS például 20 százalékkal több munkát vállalt a vonattakarítási piac új szereplőjeként. (A PQS eddig más közlekedési cégektől már kapott hasonló megbízásokat, és irodaházak takarításával is foglalkozik több mint tíz éve Magyarországon.)

Elöregedett járműpark

Teke és Sági elmondták: a MÁV-Start tudja jól, hogy elöregedett, leromlott a jelenlegi járműállomány, sőt, egyszerűen kevés a vagon. Ezért néha még idő sincs a takarításra, csúcsidőszakokban például inkább tisztítás nélkül, vagyis felületes pucolással engedik el a vonatokat, hogy legalább ne kelljen állniuk az utasoknak a szerelvényeken.

A takarítás fizikai akadályairól Teke elmondta, hogy a MÁV-Startnak, illetve a MÁV-nak nincs is olyan takarítóvágánya, amely fedett lenne, vagyis télen is a szabad ég alatt mossák a vonatokat.

Szobon nincs is víz

Vannak olyan vonalak, mint például az elővárosi forgalomban fontos szerepet játszó Nyugati pályaudvar-Vác-Szob útvonal, ahol a vonatok főleg Szobon állnak esténként, de itt nincs víz, amivel mosni lehetne a szerelvényeket, magyarázta az Index érdeklődésére Teke. A kilencvenes évekig átvitték Szlovákiába, Párkány-Nána állomására a vonatokat, ott mosták-takarították őket, de ez a megoldás jelenleg nem működik, általában a Nyugatiban tisztítják a vagonokat.

Teke azt is elmagyarázta, hogy az új szerződések az úgynevezett nagytakarításokra koncentrálnak, hogy ténylegesen javítsák a tisztaságot. Vagyis az általában kéthetenkénti nagytakarítással alapvetően fokozhatják az utasok komfortérzetét, miközben a napi, napközbeni, pontosabban fordulók közbeni takarításnak nem lehet ugyanekkora szerepe.

Vagonhiány

A vagyonhiány miatt rendkívül rövid ideig pályaudvarokon álló vonatokat ugyanis a fordulók közben szinte lehetetlen kitisztítani. Seprűvel és a szemetesekbe dobott hulladék összeszedésével gyakorlatilag mindent elvégeznek, amit pár perc, esetleg fél óra alatt meg lehet csinálni a takarítók.

Sági Zoltán a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV-Startnál távlatilag azt tervezik, hogy mozgó takarítókat is egyre több helyen alkalmaznak majd. (Már jelenleg is van néhány vonat, ahol folyamatos a takarítás.) Ez azonban pénz kérdése, egyelőre nem tudnak plusz személyzetet szerződtetni, hogy menet közben is tisztán tartsák a szerelvényeket.