Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

21. századi villamosközlekedése lehet Miskolcnak

2008.09.04. 13:27
Harmincegy új villamos beszerzését, a pálya teljes felújítását és meghosszabbítását, a megállók modernizálását és GPS-alapú utastájékoztató rendszert tartalmaz a miskolci villamosközlekedési nagyprojekt, amelyet tegnapi ülésén támogatott a kormány. Ha a 37 milliárdos tervek az Európai Bizottság egyetértését is elnyerik, 2011-re újul meg a borsodi megyeszékhely közlekedése.

A kormány támogatja a miskolci villamosfejlesztést, így a tervek hamarosan az Európai Bizottság elé kerülhetnek, jelentette be szerdán a kormányszóvivő. A beruházás támogatásáról Brüsszelben döntenek. A borsodi megyeszékhelyen 37,7 milliárd forint értékű projekt valósulhat meg, amelyből 33,7 milliárd forint az uniós támogatás, a fennmaradó részt a város állja hitelekből.

Budapest után Miskolcon épült meg 1897-ben az országban elsőként normál nyomtávú közúti villamos vasút. Ma két vonal működik: a Tiszai pályaudvar és Diósgyőr közötti, illetve a Tiszai pályaudvar és Vasgyár közötti.

A 1-es villamos útvonala Miskolc tömegközlekedési térképén. Forrás: MVK Zrt.

A városban ma a kilencvenes évek elején vásárolt Tatra KT8D5 típusok közlekednek, illetve a járműparkot 2003-ban Bécsből beszerzett, 1969-es konstrukciójú SGP E1 típusú villamosokkal egészítették ki.

A 2006-ban indított Zöld nyíl elnevezési miskolci villamosnagyprojekt a város kelet-nyugati villamosközlekedésének teljes rekonstrukciójáról szól. Célja az is, hogy a buszközlekedést a jelenleginél nagyobb arányban váltsák ki környezetbarát villamosokkal. 

Teljesen felújítanák a Tiszai pályaudvar és Diósgyőr közötti 9,6 kilométernyi villamospályát és a végállomásokat. A pályát másfél kilométerrel meg is hosszabbítanák a diósgyőri végállomás és a több ezres lélekszámú Felső-Majláth között.

A kilencvenes évek elején üzembe helyezett Tatra KT8D5 Forrás: MVK Zrt.

A rekonstrukcióval így a két villamosvonal mind a három végállomása úgynevezett hurokvégállomás lenne, vagyis a vezetőnek sehol sem kellene a szerelvény másik végébe átszállni, illetve csak az egyik végükön vezetőállásos szerelvények is járhatnának. A tervek szerint a miskolci villamosvonalat később a város zöldövezete felé tovább lehet majd bővíteni.

A mostani szűk peronokat 2,5-3 méterre szélesítik, és 45 fedett megállót alakítanak ki. A nagy forgalmú megállókban úgynevezett intelligens oszlopokat helyeznek el: ezeken elérhető lesz a Miskolci Közlekedési Vállalat honlapja, a menetrend, az útvonalkereső, s az oszlop ezen kívül jegyautomataként is funkcionál majd. Az egész vonalon a szerelvények mozgását méteres pontossággal követő, GPS-alapú forgalomirányító és utastájékoztató rendszert építenek ki. A megállókban így az utasok nemcsak a következő járat érkezésének idejét láthatják, de tájékoztatást kaphatnak a késésekről, forgalmi fennakadásokról is.

A Bécstől 2003-ban vásárolt SGP E1 villamosok Forrás: MVK Zrt.

A projektben 31 új villamos beszerzése is szerepel. Azt a jelenlegi szakaszban még nem lehet megmondani, milyen típusú villamosok járnak majd Miskolcon, hiszen erre pályázatot írnak ki. Mivel alacsony padlós járművekre lesz szükség, a kör jelentősen leszűkül, 4-5 gyártó villamosai jöhetnek szóba, mondta az Indexnek Veres László, a városháza szóvivője. Az új villamosokhoz a jelenlegi javítócsarnokot és a karbantartó bázist is át kell alakítani.