Volános buszvezetők maszekolnak a BKV-nál

2003.01.07. 17:07
A Volán sofőrök - alacsony fizetéseik miatt - gyakran arra kényszerülnek, hogy a BKV-nál vállaljanak mellékállást. Előfordul, hogy a negyven-ötven ember életéért felelős buszvezető alig két-három órát alszik. A BKV-nál egyelőre nincs sztrájkveszély, a béremelési tárgyalások a jövő héten kezdődnek, és - a szakszervezet reményei szerint - január 25-ig befejeződnek.
A BKV Rt. buszvezetőinek bértárgyalásai a jövő héten kezdődnek, és - a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége elnökének reményei szerint - január 25-éig befejeződnek. "Így az emelést már a januári fizetéssel kézhez kapná a négyezer buszvezető" - nyilatkozta az Index kérdésére Nagypál László, a szervezet elnöke. Hogy mennyi is lenne az a bizonyos emelés, arról a szakszervezeti vezető korainak tartotta nyilatkozni, azt azonban megerősítette, hogy kétszámjegyű, tehát minimum tíz százalékos emelést tartanak elfogadhatónak. A BKV vezetői egyelőre nem nyilatkoznak a közeledő tárgyalásokról, de egyes információk szerint a négy és fél százalékos inflációs előrejelzésnél magasabb béremelést kíván adni.

A Volán hétfői sztrájkján Schuck Ferenc gépkocsivezető, szakszervezeti bizalmi elmondta: társaságuknál egy tizenöt-húsz év munkaviszonnyal rendelkező sofőr nettó hatvan-hatvanötezer forintot keres. Ez az összeg messze elmarad a BKV-s átlagtól, amely nettó 88 ezer forint. Mint ismeretes, a BKV buszvezetői szolidaritásukról biztosították a munkát hétfőn két órára beszüntető volánosokat, járműveikre ennek jeleként kék szalagot tűztek ki.

A Volán-sofőrök közül sokan úgynevezett besegítő járművezetői státusban a BKV-nál is vezetnek buszt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy sokszor két-három órás alvás után ülnek át a sárgáról kék buszra, vagy fordítva, noha legalább kilenc órát kellene pihenéssel tölteniük. "Nem tudjuk ellenőrizni, hogy külsős kollégáink dolgoztak-e munkába állásukat megelőző éjszaka" - nyilatkozta Mészáros Mátyás, a BKV Budai Autóbusz Üzemigazgatóság igazgatója.

"A buszsofőr nem köteles bejelenteni, hogy hol vállal mellékállást" - nyilatkozta Sohár István, a Volánbusz Rt. forgalmi vezérigazgató-helyettese, aki tud a budapesti tömegközlekedésben maszekoló volánosokról. Elmondta, hogy a Volán is tudna pluszmunkát adni dolgozóinak, ám a szigorú foglalkoztatási szabályok miatt ez törvénybe ütközne. Sohár szerint az igazi az lenne, ha egy munkahelyen, túlóra nélkül keresnének annyi pénzt a buszvezetők, hogy meg tudjanak élni. Addig is marad az életveszélyes helyzet, habár sem a BKV-nál, sem a Volánnál nem tudnak arról, hogy a sofőrök kimerültsége miatt súlyos baleset következett volna be.