Metrópótlóként vetik be az első pesti Volvo buszokat

2003.11.03. 16:48
2004. május 31-ig ötven, majd várhatóan további száz buszt szállít a BKV-nak a Volvo, miután a közlekedési vállalat tenderén a svéd cég maga mögé utasította a Solarist, a Mercedest és a MAN-t. A tizennyolc méter hosszú, a tenderbizottság szerint százkilenc, a gyártó cég szerint száznyolcvan fő szállítására alkalmas buszok áráról a BKV vezetője csak a szerződés két hét múlva esedékes aláírása után hajlandó nyilatkozni. A szakértők szerint körülbelü 60-80 millió forint lehet a buszok darabja.
A BKV Rt. a múlt szerdán a Volvot hozta ki autóbusztenderének győzteseként. A svéd cég a Solarist, a Mercedes-t és a MAN-t utasította maga mögé. Indult még a pályázaton az Irisbus is, amely egy Renault Agora nevű busztípust "porolt le" a pályázatra.

Ikarusz buszt nem indítottak
A BKV eddigi egyedüli beszállítója, az Ikarusbus Rt. vezetői augusztusban jelentették be, hogy bezárják székesfehérvári gyárukat, és a cég magyarországi termelését a budapesti Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. telephelyére költöztetik át. Ugyanakkor "a nem túl távoli jövőben" ismét visszaállhat a munkarend az Ikarusbus Rt. székesfehérvári üzemében, miután Széles Gábor, az Ikarus Holding Rt. elnöke, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke megegyezett az olasz Irisbus céggel a Fejér megyei gyár vételáráról. Az Ikarus márkanév alatt gyárt buszokat az Egyedi Autóbuszgyártó, amely az Index megkeresésére úgy kommentálta a BKV döntését, hogy az általuk gyártott buszok nem felelnek meg a tenderkiírásoknak, ezért nem is indultak a BKV júliusban kiírt pályázatán.
Mogyoróssy Tibor, a Volvo Hungária autóbusz értékesítési igazgatója az Indexnek elmondta, cégük a kedvező általános feltételek, például a szervíz, a minőség és különösképpen az árajánlattal nyert. Hogy mennyi pénzébe kerülnek a buszok a BKV-nak, arról nem kívánt felvilágosítással szolgálni, szerinte ez a BKV hatásköre. A közlekedési vállalat vezetősége vidékre vonult konferenciára, előzőleg Aba Botond vezérigazgató viszont közölte: a svéd cég tette a legkedvezőbb ajánlatot, de a szerződés november 18-i aláírásáig nem beszél az árról.

Az Indexnek nyilatkozó műszaki szakemberek szerint egy-egy ilyen busz körülbelül hatvan-nyolcvan millió forintba kerülhet. Ezt az árat természetesen csökkentheti, hogy a közlekedési vállalat nagy tételben vásárol a buszokból.

A Volvo BKV-nak szállítandó busza tizennyolc méter hosszú (az Ikarus csuklós busza tizenhat méteres), alacsonypadlózatú, a gyár szerint száznyolcvan, a tenderbizottság saját "objektív" mérése szerint viszont százkilenc férőhelyes. Mogyoróssy a nagy különbséget azzal magyarázta, hogy a bizottság saját mérési metódust alakított ki, és az összes jelentkező busznál hasonló számot állapított meg. Fontos szempont volt, az utastér szellőztethetősége, fűthetősége, légkondicionáló ugyanakkor csak a vezetőfülkében lesz.

Tekintse meg képeinket!
Egy hétfői megbeszélésen Aba Botond BKV vezérigazgató bejelentette, hogy a Volvo cég 25 százalékkal jobb ajánlatot adott a második helyezetthez képest 50 busz vásárlásánál. Egyúttal opciót biztosít a cég arra is, ha jövőre 100 újabb buszt vesz a BKV, azt is a jelenlegi áron adják.

A Volvo magyarországi képviselői az értékesítési igazgató elmondása szerint javasolták az anyacégnek, hogy magyar beszállítókkal is dolgoztasson, ám Mogyoróssy szerint a svédek a lehetséges "hatalmas kötbér, és a hatalmas erkölcsi kötbér miatt nem engedték ki a kezükből" a gyártást.

Az első Volvo buszok a tervek szerint az Örs vezér tere és a Deák tér között közlekednek majd: a 2-es metró felújítása idején a buszokat metrópótlóként üzemeltetik majd.

Jelenleg közel százötven Volvo busz vesz részt Magyaroszágon az elővárosi és a külvárosi közlekedésben - mondta Mogyoróssy Tibor. Ebből csupán kettő közlekedik "hagyományos" tömegközlekedési járműként Dunaújvárosban, de mind a kettő magyar gyártmány.