Nincs elég pénz a vasúti átkelőkre

2004.07.14. 14:06
Nincs pénz a vasúti kereszteződések látványos fejlesztésére, és bár a nyugati országokban alig találni egyszintes átkelőt, a minisztérium csak egy felüljáró költségének negyedével, évi 200-250 millió forinttal fejleszti a hatezer átkelőt magába foglaló hálózatot. Kedden egy német családot ütött el a vonat, mert autójukkal szabálytalanul hajtottak a sínekre Balatoneredicsnél; az egyetlen túlélő, egy kislány állapota stabil.
Nagyságrendekkel több pénz kellene ahhoz, hogy Magyarországon az egyszintű kereszteződések helyett a legbiztonságosabbnak tekintett felüljárók épüljenek. Bár a három halálos áldozattal járó keddi baleset helyszínét akkor sem biztosítanák jobban, ha több pénz lenne rá, mert kis forgalma miatt nem indokolt, tudta meg az Index a gazdasági minisztériumtól.

Kedden délután egy német család autóját ütötte el Balatoneredicsnél a Tapolcáról Celldömölkre tartó gyorsvonat egy, csupán András-kereszttel jelölt vasúti átjáróban, ahol a közlekedési szabályok szerint egyébként kötelező megállni.

Az autóban négyen, feltehetően a nagyszülők és két unoka utazott. Közülük hárman meghaltak, a negyedik utast, az egyik kislányt válságos állapotban szállították a győri idegsebészetre.

A győri kórházban az Index kérdésére elmondták, a kislány állapota stabil, de miután a német nagykövetség nem tudta még elérni a szülőket, megtiltotta a kórháznak, hogy több információval szolgáljon.

Nincs uniós előírás

Az Európai Unióban nincs előírás arra, hogy miként kell megoldani a vasúti átjárók biztonságát, ez mindenütt a tagországokra van bízva. Ahol sok pénz van, Nyugat-Európában szinte nincs is kereszteződés, hanem külön szintes átkelővel, alul- vagy felüljáróval választják el teljesen a közúti forgalmat a vasútitól, mondta el kérdésünkre Nagy Béla, a Gazdasági Minisztérium Vasúti Főosztályának vezetőhelyettese.

Magyarországon azonban nincs pénz a darabonként csaknem egymilliárd forintot kóstáló felüljárókra, ezért a tárca a legoptimálisabb megoldást választotta, az olcsó és viszonylag hatékony félcsapórúd és fénysorompó kombinációját. A félsorompós átjárók kialakítása 5-6 millió forint, ezekből évente 35-50 darabot telepít a minisztérium, ezt a számot pedig igyekszik tartani is, de így is csak egy felüljáró költségének negyedét költik a célra.

Tavaly az éves keret nagy részét a Balatonon "szórták szét", a déli parti vonalon már teljes a lefedettség, de az északi partra is jutott a megnövelt biztonságból. Ebben természetesen közrejátszott a tavaly májusban Siófoknál történt szerencsétlenség, amely során harminchárom német turista vesztette életét.

Nem egy forgalmas átkelő

Az a balatonedericsi átjáró, ahol a keddi baleset bekövetkezett, azonban nem tartozik a minisztérium adatbázisában nyilvántartott, fontosabb átkelőkhöz. Nagy Béla elmondása szerint az ilyen földutas, főként a mezőgazdaság által használt átkelőkből 2 300 van az országban, az összesen hatezer átkelőből.

Ezeken annyira ritka a forgalom, hogy biztosításuk nem szükséges, a közlekedési szabályok pedig világosan előírják, hogy a csak kereszttel jelzett átjáróknál meg kell állni.