Késnek, kimaradnak a Nyugatiban a vonatok

2007.09.20. 18:50
Elromlott a Nyugati pályaudvar első hét vágányának biztosítóberendezése csütörtök koradélután, ezért több vonalon késtek a vonatok, vagy el sem indultak. A menetrend teljesen este hétre állt vissza.

Az első hét sínpárra érkező és onnan kiinduló vonatok közlekedésében legalább 20-30 perces késéssel kell számolniuk az utasoknak, miután tönkrement a Nyugati pályaudvar biztosító berendezése. A hibát ötre kijavították, a menetrend csak este 6-7 órára állt vissza.

Elromlott a biztber.

A késések a Budapest-Szob, Budapest-Vácrátót-Vác, és a Budapest-Esztergom-Almásfüzitő vonalakat érintették a vasúttársaság tájékoztatása szerint. (A ceglédi vonal váltói rendben működnek, de a Vác felől "átszerelő" szerelvények miatt már ott is késnek a járatok.)

A biztosítóberendezés hibája azzal jár, hogy a váltókat kézzel kell állítani, és ez az indításoknál és érkezéseknél többletidőt jelent a menetrendhez képest.

Az átlagos késés húsz perc, de volt olyan vonat is, ami már csak a következő járat menetrendjébe tudott volna illeszkedni, ezért kimaradt a forgalomból, állítja a MÁV. Az Index információi szerint ennél rosszabb a helyzet, a kimaradó vonatok miatt értelmetlen x perces késésekről beszélni, hiszen azt sem lehet tudni, hogy a végül elinduló vonat tulajdonképpen melyik. Veresegyházra például másfél óráig nem ment szerelvény délután, holott félóránként kellene indulniuk.

A MÁV közlése szerint várhatóan csak a késő délutáni órákra tudják megjavítani a hibát. Ezután folyamatosan csökkenő késésekkel tér vissza az eredeti menetrendbe a vonatközlekedés.

A MÁV nem ura a helyzetnek

Az Index által megkérdezett vasúti szakértők szerint a MÁV - ahogy ez sajnos máskor is történni szokott rendkívüli helyzetben - ismét nem ura a helyzetnek. Tudomásul kellene venni, hogy lecsökkent a pályaudvar kapacitása, és ehhez kellene igazítani a menetrendet. Most viszont megpróbálják a kisebb kapacitásba belepréselni minél több vonatot, ami egyre fokozódó késésekhez, teljes káoszhoz vezet, fogalmazott egyikük.

Az első vonat máris 30 percet késik,
kiírva mégis 20 perc késés van

Ha például azt mondanák, hogy az ütemes menetrend szerint óra 20-kor és 50-kor induló esztergomi szerelvények helyett most csak a 20-asok járnak, akkor azok közlekedését zökkenőmentesen ki tudnák szolgálni az elromlott biztosítóberendezés ellenére, vagyis azok legalább menetrend szerint járhatnának. Ehelyett most kiszámíthatatlan késésekkel indulnak, ami azt is jelenti, hogy az egyvágányú pályán nem lehet előre tudni, melyik állomáson tudják kikerülni (szakszóval keresztezni) a szintén össze-vissza járó, szemben jövő vonatokat. Így a Nyugatin magukat végre átverekedő szerelvények későbbi útjukon további késéseket szednek össze, elverődik az egész menetrend.

Tanácstalan utasok

A tapasztalatok szerint rossz az utastájékoztatás is a Nyugati pályaudvaron, a hangosbemondó gyakran éppen azt nem mondja be, hogy mikor és honnan indulnak a vonatok, így tanácstalanul áldogáló, vagy éppen a másik vágányhoz rohanó tömegeket lehet látni.