Csilla, Noémi
6 °C
19 °C

Lezuhant egy utasszállító Amszterdamban

2009.02.25. 11:18 Módosítva: 2009.02.25. 17:54
Leszállás közben lezuhant, és három darabra tört a török légitársaság Isztambulból Amszterdamba tartó járata, a roncsok 5-6 kilométerre hevernek a Schiphol repülőtértől. Kilencen meghaltak, nyolcvan sérült van.

Lezuhant a török légitársaság utasszállítója szerda délelőtt az amszterdami Schiphol nemzetközi repülőtér közelében. A gép három darabra tört. A roncsok a termináltól 5-6 kilométerre, ám a legközelebbi kifutópálya végétől csak pár száz méternyire hevernek, de nem gyulladtak ki.

Az Index Amszterdamban tartózkodó újságírója a helyi rádiók tudósításai alapján arról számolt be, hogy a balesetet a hajtómű hibája okozta. Az egyik motor ki is gyulladt, de gyorsan elaludt, ezért nem kellett oltani. A gép az autópálya és több mezőgazdasági épület közötti üres szántóföldre zuhant. Tudósítónk szerint mentőautók tucatjai érkeztek a baleset helyszínére.

A fedélzeten lévő 135 ember közül kilencen nem élték túl a balesetet, a sebesültek száma meghaladja a nyolcvanat. A gépnek nem volt magyar utasa. A német ARD televízió helyszínre küldött tudósítója - szemtanúkra hivatkozva - arról számolt be, hogy a repülőtér felé közeledő, lefelé ereszkedő gépnek semmilyen hangja nem volt, a hajtóművek leálltak. Ez a körülmény arra enged következtetni, hogy a Boeingnak közvetlenül a célállomás előtt elfogyott az üzemanyaga.

A gépen utazók repülőtéren várakozó hozzátartozóit kora délután a szerencsétlenül járt repülőhöz irányították. A súlyos sérültek száma hivatalos közlés szerint eléri a 25-öt. Az ANP holland hírügynökség idézte a holland Terrorizmusellenes Nemzeti Koordinátort, aki úgy nyilatkozott, hogy "semmi jel nem utal arra, hogy a szerencsétlenség összefüggésbe hozható merénylettel".

A Malév szóvivője elmondta, hogy minden járatukat elindítják Amszterdamba, miután a repülőtérről azt a tájékoztatást kapták, hogy egy pályával üzemelnek. A Malév napi 5 járatot üzemeltet a Budapest-Amszterdam vonalon és minden járat a Schiphol légi kikötőt használja.

A gép Isztambulban szállt fel, és éppen leszálláshoz készülődött, mikor a szerencsétlenség történt. A fedélzeten legkevesebb 134 ember tartózkodott, köztük egy kisbaba és a hétfős személyzet.

A baleset helyszíne

A legtöbb utas megsérült, a mentőalakulatok a helyszínen látják el őket. A mentést nehezíti, hogy a gépet nehéz járművel megközelíteni, mert a mezőt nemrég szántották fel.

A BBC arról számolt be, hogy egy Boeing 737-800-as gép zuhant le. A baleset időpontjában nem volt extrém időjárás, nem esett eső és erős szél se fújt.

A holland televízió arról mutat képeket, ahogy helikopterek érkeztek a helyszínre, legkevesebb 30 tűzoltó és mentő is kivonult. Az utasok hozzátartozóit buszokkal vitték a baleset helyszínére.

A török média egy túlélő szavait idézte, aki azt mondta, hogy a legtöbben saját lábukon tudták elhagyni a gépet. Beszélt arról is, hogy először a gép hátsó része ért földet, de az egész nem volt annyira szörnyű, mint ahogy hangzik, annyit éreztek, mintha turbulenciába kerültek volna.

A Schiphol Európa ötödik legnagyobb személyszállítással foglalkozó repülőtere. Hat kifutópályája van, az óriási utasterminál 2007-ben 47 millió utast szolgált ki. A repülőtér légiforgalmát a baleset után leállították, ám a közlekedés időközben újaindult.

A Boeing 737-800 típusú gép 180 utas szállítására alkalmas, utazósebessége 750-850 km/h, utazómagassága 12 500 méter, hatótávja pedig valamivel több mint 5500 kilométer. Törzsének hossza 39,5 méter, a szárny fesztávolsága 34,3 méter. A magyar légitársaság flottájában öt ilyen gép van.

Az amerikai repülőgépgyár honlapjának adatai szerint a 737-800-as típus megközelítési sebessége 142 csomó, azaz mintegy 260 km/h: nagyjából ekkora sebességgel csapódhatott a gép a földhöz.

A körülményekhez képest rendkívül szerencsés kimenetelűnek mondott balesetet több szakértő máris a US Airways gépének január 15-i balesetéhez hasonlítja: a vadludakkal ütköző, leállt hajtóművű géppel a pilóta a Hudson folyón landolt New Yorkban, halálos áldozat nélkül.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!