Trükkös csalók vadásznak idős bankszámla-tulajdonosokra

2009.03.03. 15:25 Módosítva: 2009.03.03. 15:31
Hétfőn egy 13. kerületi lakos, 82 éves nő euró alapú, Raiffeisen Bankos számlájáról próbált két ismeretlen pénzt kicsalni. Tudták a számlavezető bankja címét, azt, hogy milyen típusú a számlája, illetve, hogy a lányával közösen tartja fent. A Raiffeisen feljelentést tesz a rendőrségen. Budapesten hetente két-három ilyen eset történik.

Az idős, egyedül élő asszonyt mobiltelefonján hívta fel egy udvarias hang, és közölte vele, hogy Szeleczki Zsuzsannának hívják, és a Raiffeisen Bank Nyugati téri fiókjától telefonál, onnan, ahol az asszony lányával közös, euró alapú bankszámláját vezeti.

Az ál-banki alkalmazott azt mondta a nőnek, hogy az egykori Postabankos csődhöz hasonlóan a Raiffeisen is csődbe megy, ezért azonnal ki kell vennie összes pénzét a bankból és egy másik bankba át kell vinnie. „Tudták, hogy a lányával, vagyis velem közös eurós bankszámlája van, és hogy a Nyugati téri fiók a számlavezető. Ez így is van. Azt mondták az édesanyámnak, hogy nekem az ismerőseim a Nyugati téri fiókban, és ezért, kedvességből figyelmeztetni szeretnék arról, hogy a válság miatt csődbe megy a bank, hogy már a betétbiztosítási alap sem jelent garanciát. Ezért azonnal menjen be, és vegye ki minden pénzét. Még egy nevet mondtak neki, a Raiffeisen Bank Akadémia utcai központjából Békés Károlyra hivatkoztak. Azt is mondták neki, hogy a bank majd le akarja beszélni, de ne törődjön velük, valamint azt is, hogy engem már értesítettek telefonon, és én szívrohamot kaptam, élet és halál között lebegek” – mondta az Indexnek K. Judit, az csalók áldozatának lánya.

A nagyot halló asszony nagyon megijedt, azonnal megpróbálta felhívni a fiát és a lányát, de nem vette észre, hogy a csalók még nem tették le a telefont. „Anyukám az én lakástelefonomat akarta azonnal tárcsázni, de nem vette észre, hogy a csalók vonalban maradtak, szegény azt sem vette észre, hogy kicsöng-e a telefon, vagy sem, csak rögtön beleszólt, velem akart beszélni. Erre a csaló férfi trükkösen azt mondta neki, hogy ő az orvos és én valóban élet és halál között lebegek” – mondta K. Judit. Az idős asszony aztán szerencsére elérte a fiát, így nem indult el a bankba, ahol feltehetően várták volna a csalók, és megtámadták volna, miután kivette a pénzét. Mivel mobilja kijelezte a hívók számát, visszakeresve kiderült, hogy a lakásától ötven méterre található utcai fülkéből hívták fel az asszonyt.

Minden hónapban kap számlaleveleket a lakására, de azokon nem szerepel, hogy van lánya, és hogy a lánya a meghatalmazottja a banki ügyekben. Ha ki is figyelték, hogy egyedül lakik és ki is vették a csalók a számlalevelet a postaládájából, vissza is tették, ugyanis a lánya ellenőrizte és visszamenőleg minden számlalevele megvan.

Nem sikerült a csalás

Az asszony gyerekei azonnal lecseréltették a telefonszámot, és bejelentést tettek a Raiffeisen központi számán, ahol egy biztonsági munkatárstól azt az információt kapták, hogy a bank belső vizsgálatot indít, mert ilyen adatokat nem tudhat más, csak aki ott dolgozik vagy dolgozott.

Mi is megkerestük a bank sajtóosztályát, ahol az éppen folyó vizsgálat miatt nem válaszoltak arra a kérdésre, hogy kapcsolatban állhat-e az eset a pár évvel ezelőtti adathalász botránnyal. Több ilyen esetről nem tudnak, mondták, és az alábbi közleményt juttatták el nekünk: "Ebben a konkrét esetben a bank megteszi a szükséges lépéseket, feljelentést tesz az ügyben, a rendelkezésre álló adatokat a hatóság rendelkezésére bocsátja. Az üggyel kapcsolatban zajló biztonsági vizsgálat belső érintettséget nem tárt fel. A banknak nincs ilyen nevű alkalmazottja" - fogalmaztak, majd hozzátették, az adathalászok, illetve általában a bűnözők rendkívül változatos módszereket és eszközöket találnak ki annak érdekében, hogy az ügyfeleket megkárosítsák. Ezen módszerek egy részében a jóhiszeműségre alapozva próbálnak ügyfeleinktől olyan információkat kicsalni, amely információk aztán alkalmasak lehetnek az ügyfelek nevében elkövetett csalások, illetve egyéb bűncselekmények elkövetésére.

A rendőrség jól ismeri ezt a csalástípust

Az idős hölgy családja a 13. kerületi rendőrkapitányságon is bejelentette az esetet, ahol azt az információt kapták, hogy aznap már ők a második áldozatok. Balázs Norbert, a 11. kerületi rendőrkapitányság vezetője az Indexnek elmondta, hetente két-három nagyon hasonló eset történik. Körülbelül negyven százalékukat sikerül csak felderíteni. "Nincs egy olyan bank, amelyre szakosodnának a csalók, viszont szinte kizárólag idős, egyedülálló embereket választanak ki. Belső banki alkalmazottaktól, postástól, szomszédtól, ápolóktól, régi kollégáktól tudják meg a nekik szükséges adatokat. Gyakran nem tudatosan, csak óvatlanságból adják ki az adatokat az ismerősök. Rendszerint nincs az ilyen esetekben erőszak, nagyon udvarias, intelligens, jól öltözött, szimpatikus emberek a csalók, akik ráveszik az idős embereket, hogy menjenek el a bankba, mert mondjuk családtagjuk bajba került. Sok eset a tudomásunkra sem jut, mert az áldozatok szégyellik, hogy ilyesmi történt velük" - fogalmazott, majd hozzátette, feltehetően mostanában a válságra fognak hivatkozni a csalók.