Még a levegőben széttörhetett az Air France gépe

2009.06.04. 09:25 Módosítva: 2009.06.04. 14:31
Egy brazil lap értesülése szerint a gép még a levegőben széttörhetett. A választ rejtő fekete dobozok 3700 méter mélyen fekszenek, de azokat, ha épek maradtak, a mélység és az erős tengeralatti áramlások miatt szinte lehetetlen a felszínre hozni.

Egyre nagyobb méreteket ölt az Atlanti óceánon zajló kutatás az eltűnt Air France gép nyomai után. A dél-amerikai kontinenstől 1100 kilométerre lévő helyszínt összesen 11 repülőgép fésüli át, és megérkezett az öt odarendelt brazil tengerészeti kutatóhajó közül is az első, jelentette a BBC.

A légi felderítők nem észleltek holttesteket, de a brazil légierő pilótái további, nagyobb roncsdarabokat láttak. A kedden megtalált eddigi legnagyobb, hétméteres acél roncsdarab valószínűleg a gép törzsének oldalsó részéről származik.

000T TRMvd942429

Francia repülési szakemberek szerint az Airbus fekete dobozai 3700 méter mélyen lehetnek, és lehetséges, hogy soha nem kerülnek elő. A fekete dobozok a vízbe csapódás után 30 napig küldik a felkutatásukhoz szükséges rádiójelet, de a kutatást vezető francia szakember szerint semmi sem garantálja, hogy a berendezések működőképesek maradtak.

Ekkora mélységből még sosem sikerült felhozni ilyen adatrögzítő készüléket, és a kutatást az erős tengeralatti áramlatok is nehezítik – tette mindehhez hozzá a brazil légierő szóvivője. A Reuters a brazil védelmi minisztert idézi, aki szerint a vízen úszó kerozinfoltok miatt valószínűleg kizárható, hogy a gép kigyulladt vagy felrobbant volna.

Ugyanakkor az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben számolt be arról, hogy a szerencsétlenség éjszakáján robbanásra utaló fényeket látott. Az információkat a légitársaság vezetése továbbította az Air France-nak, az Airbusnak, amely a lezuhant gépet gyártotta, valamint a spanyol polgári repülési főigazgatóságnak.

"Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt és hat darabra hullott szét" - írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt jelenségnek. "Hat másodperc múlva a fény eltűnt" - tette hozzá. Ebben az időpontban a spanyol gép az északi szélesség 7. fokán és a nyugati hosszúság 49. fokán tartózkodott, míg a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia járat becslések szerint a nyugati hosszúság 30. fokán volt – számol be az El Mundo.

000T TRMvd942439

"Tekintettel arra, hogy mind az idő, mind a hely egybeesik, tudomásukra hozom ezeket a tényeket, mert esetleg hasznosak lehetnek a történtek felderítésében" - fogalmazott a pilóta jelentésében.

A brazil Estado de Sao Paulo című lap egy anonim Air France-os forrásra hivatkozva azt közölte, hogy a bajba jutott gép pilótája üzenetet küldött, miszerint zivatarfelhőbe került. Tíz perccel később egy sor elektronikus rádióüzenet érkezett a gépről, melyek szerint kikapcsolt a robotpilóta, és az egyik feldélzeti számítógép alternatív áramellátásra váltott.

A lap szerint megsérültek a gép stabilitását vezérlő berendezések és bekapcsolt egy riasztó, ami arra utal, hogy egyre súlyosabbá vált a helyzet. Az utolsó üzenet a csökkenő kabinnyomásról és áramszünetről szólt. A kutatást vezető francia hatóságok egyelőre nem kommentálták az értesülést.

Bill Voss amerikai repülésbiztonsági szakértő szerint a brazil lapban megjelentek arra utalnak, hogy a gép még a levegőben széttört. "Az üzenetek azokban a pillanatokban keletkeztek, amikor a gép irányíthatatlanná vált és elkezdett darabokra törni a levegőben" – nyilatkozta Voss az AP-nek.

A BBC cikke szerint kielégítő magyarázatra csak a lehető legtöbb roncsdarab összegyűjtése, és főleg a fekete doboz(ok) előkerítése után lehet számítani.