Megmenekültek a Moszkva téri metróállomáson rekedt fiktív utasok

2009.10.30. 06:16
Nyolcvan, a Moszkva téri megállóban és részben a metróalagútban rekedt utast kellett kimenteniük a fővárosi tűzoltóknak a péntek hajnali gyakorlat során. Bár a gyakorlatot sikeresnek minősítették, nehézségek is adódtak. A mozgássérült utasokat például csak az alagúton át tudták kimenteni, a gyakorlat végére pedig szinte az összes oxigénpalack kimerült.

Tűzoltási és életmentési gyakorlatot tartottak péntekre virradó éjszaka a Moszkva téri metrómegállóban a tűzoltók. A képzelt katasztrófa forgatókönyve szerint tűz ütött ki a metróban, az állomáson nyolcvan utas, köztük mozgássérültek rekedtek. Ez utóbbi érdekes képzelt szcenárió, hiszen a Moszkva tér, illetve a következő megálló, a Déli pályaudvar sincs akadálymentesítve, azaz mozgássérültek amúgy korlátozottan tudják csak használni, ha egyáltalán.

Megmenteni azonban sikerült őket, legalábbis a fővárosi tűzoltóparancsnok, Bende Péter vezérőrnagy sikeresnek értékelte a gyakorlatot. A gyakorlat során kiemelt, V. szintű riasztást szimuláltak, azaz a tűzoltók 13 járművel, 51-en vettek részt a mentésben.

Miközben a metrószerelvényben rekedt utasokat légzőkészülékek segítségével folyamatosan mentették, az aluljáróban rekedt utolsó két kocsiból is ki kellett szabadítaniuk a mozgásképtelen embereket.

Mivel a füstben semmit sem lehetett látni, kifeszített kötelek és hőkamerák segítségével tájékozódtak. Az alagútban dolgozó tűzoltókat a légzőkészülékükben lévő nyomás alapján, a felszínen a parancsnoki állásról egy úgynevezett Merlin táblán keresztül kísérték figyelemmel. Ez a tábla jelzi, hogy a beavatkozó tűzoltónak hány percre elegendő levegője maradt még, és ha a levegő mennyisége 10 perc alá csökken, akkor vagy azonnal a felszínre kell mennie, vagy palackot kell cserélnie. A gyakorlat végére szinte az összes palack kifogyott.

A tűzoltási és életmentési gyakorlatnak az volt a célja, hogy bővítsék a tűzoltók ismereteit a metró területén keletkezett tűzesetek felszámolásáról, megismertessék őket e speciális feladatok gyakorlati nehézségeivel. A mentést nehezítette, hogy az alagútban maradt szerelvényekben még utasok rekedtek. Kimentésüket csak úgy tudták megvalósítani, hogy a Déli pályaudvar felé indultak el velük a tűzoltók, és csak egy összekötő folyosón tudták átvinni a másik oldalra a mozgásképtelen betegeket.

A gyakorlatról filmfelvételt készítettek, amelyet oktató céllal használnak majd a kiképzések során, valamint a metró munkatársainak is átadják azt, hogy közös konzultáció keretében vitathassák meg a mentési munkálatok esetleges hibáit. A kiképzési terv keretein belül ilyen jellegű összevont gyakorlatot évente két alkalommal más-más metróaluljáróban tartanak a fővárosi tűzoltók, főként az újonc állomány tapasztalatait bővítendő.