Elkerüli az uszályokat a budapesti vízibusz

2010.07.16. 15:39
Bár a philadelphiai halálos szerencsétlenség aggódásra adhat okot, alapvetően nem kell attól tartani, hogy egy hatalmas uszály Budapesten is eltipor és elsüllyeszt egy turistákkal zsúfolásig teli vízibuszt.

A két magyar fiatal halálával végződött philadelphiai hajóbaleset apropóján sokakban felmerülhet a kérdés, kell-e tartani nálunk is hasonló esetek bekövetkezésétől, milyen a hazai folyami biztonság. Budapesten körülbelül egy éve lehet a philadelphiaihoz hasonló kétéltű városnéző túrán részt venni, így a kérdésfelvetés indokolt. A Riverride Kft. üzemeltetésében lévő jármű nemcsak Pest főbb nevezetességeit járja be, de az újpesti rakparton a vízbe csobbanva a Dunán is elviszi az utasokat egy körre.

A magyar cég egyébként egyedülálló Európában a kifejezetten erre a célra épített vízibuszaival, bár Londonban is van hasonló szolgáltatás, de a Temzén az amerikaihoz hasonló katonai kétéltűeket üzemeltet egy cég. "Nagy a különbség technikailag, hiszen az ő esetükben hatvanéves, háborús járművekről van szó, amik utólag lettek turisztikai célra átalakítva, mi pedig egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett modern kétéltű busszal visszük a turistákat" - mondta Bársony Kornél, a cég szakmai igazgatója, aki egyben a cég városnéző kétéltűjének egyik vezetője, kapitánya, tapasztalt dunai hajós.

rtd01
A Ride The Ducks nevű cég egyik hajója, egy ilyennel ütközött az uszály

"Minden egyes helyen bekövetkezhet ilyen baleset, ahol vízi közlekedés van, ugyanúgy, ahogy a közúton vagy a légi közlekedésben is vannak balesetek" - válaszolta kérdésünkre, hogy előfordulhat-e a Dunán is hasonló baleset. "Philadelphiában alapvetően az volt a gond, hogy a vízibusz hajózó útvonalon robbant le, és a kapitány hiába próbálta rádión figyelmeztetni az uszályt, valamiért nem tudott kapcsolatba lépni az ott lévőkkel. Ettől függetlenül az uszályon lévőknek látniuk kellett volna a meghibásodott hajót."

Ez utóbbiról a The Philadelphia Inquirer internetes kiadása azt írta, hogy az uszályon és a tolóhajón nem volt megfelelő figyelőszolgálat, így nem vették észre időben az útjukba került, meghibásodott kétéltű hajót.

A Riverride kétéltűje kimászik az újpesti rakparton
A Riverride kétéltűje kimászik az újpesti rakparton

"Mindig vannak meleg helyzetek, aki hosszabb ideje hajózik az tudja ezt. Mi a vízibuszainkon igyekszünk ezeket a minimálisra szorítani. Városnéző túráinkon csak nyolc percet megyünk a Dunán völgymenetben, és negyven percet hegymenetben, ez utóbbi során mindig partközelben, elkerülve a hajóforgalmat. Völgymenetben is igyekszünk a nagy hajók útjából kikerülni" - mondta Bársony Kornél a Riverride budapesti gyakorlatáról.

A kapitány szerint a Dunán jóval kevesebb az esélye egy halálos hajókarambolnak. "A Duna Budapestnél másabb, mint a Delaware-folyó Philadelphiánál, nálunk kétszáz méter széles a hajózó útvonal, ott jóval szűkebb, csak ötven méter. Igaz itt a hídnyílásoknál leszűkül, de ez nem gond: vegyük például a Margit hidat, a szállodahajók és az uszályok a középső nyílást használják, mi pedig a szélsőt."

A hírek szerint hozzájárulhatott a balesethez a kétéltű nem megfelelő műszaki, biztonsági állapota, a kürt meghibásodása, a rádió esetleges üzemzavara. "A mi vízibuszainkon több biztonsági elem is van, ami segíthet az ilyen balesetek elkerülésében: a rádión, a horgonyon, a vészjelzőn túl fontos, hogy automata mentőmellényt kap minden utas, és képzett háromfős személyzet - hajóvezető, matróz, idegenvezető - tartózkodik a fedélzeten, így negyvenhárom utas tud velünk biztonságban utazni. Emellett nálunk jellemzően használnak radart is a Dunán közlekedő nagy hajók, nem is értem igazán, hogy a philadelphiai hajósok miért nem" - tette hozzá Bársony Kornél.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport