Emberi mulasztás okozhatta a szász-anhalti szerencsétlenséget?

2011.01.31. 15:12
Hétfőn is gőzerővel folyt a helyszíni vizsgálat a szász-anhalti Hordorf közelében, ahol vasárnapra virradó éjjel frontálisan összeütközött egy személy- és egy tehervonat az egyvágányú vasúti pályán. A szerencsétlenségnek tíz halálos áldozata és húsznál több sérültje van.

A magdeburgi ügyészség hétfőn vizsgálatot kezdett a tehervonat életben maradt vezetője ellen. Egy szemtanú vallomása alapján a 41 éves férfit azzal gyanúsítják, hogy valószínűleg nem vette tekintetbe a szemafor tilos jelzését, s így hajtott rá az egyvágányú vasútvonalra. Az ügyészség halált és súlyos sérülést okozó gondatlansággal, valamint a vasúti közlekedés veszélyeztetésével gyanúsítja.

A korábbi hivatalos információk szerint még nem lehetett tudni, hogy műszaki hiba vagy emberi mulasztás okozta a súlyos balesetet. Mindkét szerelvény adatrögzítő dobozát megtalálták, a kiértékelés folyamatban van.

A két szerelvény óránként 80-90 kilométeres sebességgel haladt az ütközés pillanatában, a pályán sűrű köd volt, nehezítve a látást. A személyvonaton zömmel diszkóba tartó fiatalok utaztak, nagy részüknél semmiféle igazolvány nem volt. Emiatt vonatottan halad az áldozatok azonosítása. A 23 sérültet a környékbeli kórházakban ápolják, többen közülük életveszélyes állapotban vannak.

A Deutschlandfunk rádió reggeli tudósításában elhangzott információk arra engednek következtetni, hogy esetleg a tehervonat vezetője hibázhatott. Szemtanúk azt állították, hogy a személyvonatnak szabad jelzést adott a szemafor az egyvágányú pályára való ráhajtáskor. Ebben az esetben a másik irányból érkező tehervonatnak tilosat kellett, hogy mutasson a jelző, ám az ennek dacára nem állt meg.

További gyanús körülmény, hogy míg a személyvonat vezetője és a vonatkísérő életét vesztette az ütközéskor, a tehervonat vezetője túlélte a szerencsétlenséget - mégpedig azért, mert a 35 tehervagonból álló nehéz szerelvényt vontató két mozdony közül a másodikban tartózkodott.

A ZDF televízió hétfő déli híradójában elhangzott információ szerint ez a körülmény egyrészt valószínűsítheti azt, hogy a vezető nem vette észre a tilos jelzést. Másrészt az sem zárható ki, hogy csak akkor mászott át az első mozdonyból a másodikba (technikailag ez megoldható), amikor megpillantotta a szemből közeledő másik vonatot, és tudta, hogy az azonnali vészfékezés dacára nem kerülhető el az ütközés.

A német vasút egyvágányú vonalain már több helyütt létezik olyan automatikus fékező berendezés, amely a tilos jelzésen áthaladó szerelvényt - a pályatestbe épített mágneses szerkezet segítségével - megállítja. A szóban forgó vonalon (Magdeburg és Halberstadt között) azonban még csak tervezik ilyen berendezés telepítését.

A tehervonat mozdonyvezetőjét egyelőre nem tudták kihallgatni, mert sokkos állapotban van. A tartományi rendőrség várhatóan a késő délutáni órákban tart sajtótájékoztatót a vasúti balesetről.