Buszborulásnál a biztonsági öv is kevés lehet

2011.11.07. 12:44
A buszbalesetek a jármű szerkezeti jellemzőiből adódóan akkor válnak katasztrófává, ha a busz borul és a tetejére fordul, mondta lapunknak Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. Ilyenkor a bekötött biztonsági öv is kevés lehet.

A busz alsó vázszerkezete stabil, ezért ütközésnél, ha az utasok be vannak kötve biztonsági övvel, jó esélyük van arra, hogy nem történik nagyobb baj – egészen addig, amíg a busz a kerekein marad.

A felső, könnyített vázszerkezet viszont könnyen megrogyhat a borulásnál, és bekövetkezhet a tragédia: az addig legfeljebb ide-oda csapódó utasok beszorulnak a tető alá. Ilyen volt 2002-ben a lengyel zarándokok buszbalesete a Balatonnál, ahol összesen 19-en haltak meg a felborult járműben.

A vázszerkezeti sajátosságok javítására már 30 éve is boruláspróbákat végzett a magyar Ikarus gyár, sikerült is módosításokat elérni. Az alaphelyzet viszont változatlan maradt, mert ha a felső szerkezet annyira erős, hogy nem hajlik össze boruláskor, akkor az már nem busz, hanem harckocsi.

Az érvényben levő szabályozás szerint minden újonnan forgalomba álló buszba biztonsági öveket kell építeni, és azokat használni kell. Kivételt képeznek a szabály alól Magyarországon azok a buszok, amik menetrendszerűen járnak (lakott területen kívül és belül egyaránt), és szállíthatnak álló utast. Ezeknek a kritériumoknak az összes távolsági és városi busz megfelel, ezért biztonsági övet jelenleg csak a turistabuszokban kell használni.

Pausz Ferenc szerint arra természetesen nincs ideje egy buszsofőrnek, hogy a baleset pillanatában elmondja az utasoknak, hogy mit kell tenniük, annak viszont látná a realitását, hogy hosszabb utak előtt egy kialakított protokoll szerint mondják el az utasoknak, hogyan helyezzék el poggyászaikat, és figyelmeztessék őket a biztonsági öv becsatolására.