Túlterheltek az egyiptomi sofőrök

2011.11.07. 10:52 Módosítva: 2011.11.07. 13:09
Egy idegenvezető is megerősítette, amit kollégánk tapasztalt Egyiptomban. A csomagtartóban alvó sofőr még a jobbak közé tartozik: előfordult, hogy egy vezetni nem tudó fiút képeztek ki néhány nap alatt, és küldték a repülőtérre.

A helyiek szerint nagyon fáradt volt az egyiptomi Hurgadában vasárnap balesetet szenvedett, magyar turistákat szállító busz sofőrje. Egy kairói út után vitte a reptérre a turistákat – hangzott el az MR1-Kossuth Rádió Déli Krónika című műsorában. A Google útvonaltervezője szerint a két város közti távolság 464 kilométer.

A buszbalesetek leggyakoribb oka a sofőrök fáradtsága, írta az Indexnek Durica Katarina, aki több szlovák és osztrák utazási iroda idegenvezetőjeként dolgozott két szezont Egyiptomban.

Nullkilométeres sofőrt dobtak a mélyvízbe

"Munkaidő vagy kilométerek utáni pihenés nincs, a főszezonban gyakran megesik az is, hogy harminchat órát vezetnek, aztán pár órás alvás a reptéren a következő csoportra várva, és indul újra elölről" – számol be tapasztalatairól.

Durica Katarina szerint a helyi buszsofőrök bére rendkívül alacsony, havi 50 euró körül mozog, ha észrevételük akad, akkor azt "ha nem tetszik, van helyetted száz másik" frázissal zárják le.

Olyan esetről is tud, hogy a főszezonban sürgősen kellett egy sofőr, "egy olyan fiatal fiút találtak, aki sem autót, sem buszt nem vezetett még soha. Rábízták egy idősebb kollégára és pár napos gyakorlás után már küldték a repülőtérre".

A buszok gyakran kiszuperáltak és rozogák – ezért olyan olcsó a last minute nyaralás Egyiptomban. Úgy véli, ha újak lennének a buszok, a személyzet pedig profi lenne, akkor az árak jóval magasabbak volnának.

Csak pénz kell a jogosítványhoz

Munkatársunk néhány éve ugyanabban a szállodában nyaralt, ahol a most szerencsétlenül járt magyar csoport. "Busszal mentünk Kairóba, akkor mesélték, hogy ott bárki megkapja a jogosítványt, ha van 20 dollárja vagy 50 egyiptomi fontja. Körülbelül annyi a feladat, hogy egy 30-40 méteres útszakaszon végigviszi egyenesen az autót, és a végén le tud vele parkolni az út mentén" – mondta.

A nagyobb távolságokra menő buszok sofőrjei gyakran a csomagtartókban alszanak. "Mi hajnali kettőkor indultunk, egy sofőr volt, addig aludt egyet, míg a gizai piramisoknál bóklásztunk, aztán a társaságot ő is vitte vissza, oda-vissza nagyjából ezer kilométert vezetett".