Több ok miatt futott le a pályáról az Airbus

2005.08.08. 07:14
Az esőtől nedves kifutópályán pilóta nem tudta időben lefékezni a Torontóban balesetet szenvedett Airbust. Többek között azért, mert a vezető csak a leszállópálya közepén tette le a gépet, a megengedettnél nagyobb sebességgel, erős hátszélben. Kihallgatták a parancsnokot, aki vallomásában „nagyon együttműködő és őszinte” volt.
Szinte a leszállópálya közepén fogott talajt az Air France Airbus A340-es típusú utasszállító repülőgépe a múlt héten a torontói repülőtéren, de a pilóta nem ezért nem tudta időben megállítani a légi járműt, amely túlszaladt a betonon, majd egy vízmosásban kikötve kigyulladt - közölte vasárnap este Réal Levasseur, a baleset okait vizsgáló nyomozás vezetője.

A kanadai szakember elmondta: a túlfutás fő oka az volt, hogy túlságosan átnedvesedett a zuhogó esőtől a leszállópálya betonja, ha száraz lett volna a pilóta minden valószínűség szerint meg tudta volna időben állítani a gépét.

A kedden történt balesetben a csodával határos módon senki sem halt meg.

Levasseur rámutatott: az Airbus feketedoboza által regisztrált adatok szerint a 2750 méter hosszú betoncsík végétől 1220 méterre érte el a gép a leszállópályát, tehát már majdnem annak felénél. A repülőgépek a pálya kezdetétől általában 400-500 méterre szállnak le. Az Airbus sebessége a földet éréskor valamivel nagyobb volt a megengedettnél, de ez az erős hátszélnek tudható be. Mindezzel együtt a gép kellően le tudott volna fékezni ha nem lett volna vizes a beton - vonta le a végkövetkeztetést Levasseur.

A parancsnok, aki maga is megsebesült a balesetben, kihallgatásán nagyon együttműködő és őszinte volt - számolt be róla a vizsgálatvezető.