Lezuhant Kassán egy gyakorlórepülő

2002.10.29. 15:38
Kedden Kassa közelében lezuhant egy Albatros L-39 típusú sugárhajtású repülőgép, melynek két magyar pilótája katapultált. A balesetet valószínűleg hajtóműleállás okozhatta, a pilóták nem sérültek meg. Vadas Jenő alezredes és Molnár Gyula őrnagy egy kanadai vadászpilóta képzésre készültek.
Jól vannak azok a magyar pilóták, akik kedd délben katapultáltak egy Albatros L-39 típusú sugárhajtású gyakorlógépből a szlovákiai Kassa közelében. A gép nem lakott területre zuhant, a két magyar pilóta pedig sértetlenül ért földet. A Magyar Légierő Szlovákiától bérelt repülési időt, a pilóták a kassai Stefánik Repülőakadémia képzésén vesznek részt.

Hajtóműleállás okozhatta a beleset

Albatros L-39
A pilóták, Vadas Jenő alezredes és Molnár Gyula őrnagy több száz óra repülést tudnak maguk mögött. A Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta, hogy az elsődleges vizsgálatok szerint a pilótáknak hajtóműleállás miatt kellett katapultálniuk. A gép leszálláshoz készült, azonban már olyan alacsonyan repült, hogy a pilótáknak nem volt idejük és lehetőségük a hajtómű újraindítására. Az első feltételezések szerint egy hajtóműbe került madár miatt zuhant le a gép - értesült a HavariaPress.

A két pilóta a saját lábán szállt be a mentőhelikopterbe, amely a kassai kórházba szállította őket.

A magyar légierő három szakértője már útnak indult Kassára, hogy a szlovák hatóságokkal közösen vizsgálják ki a baleset körülményeit.

Egy kanadai vadászpilóta képzésre készültek

A két magyar pilóta a magyar és a szlovák védelmi minisztérium között megkötött tárcaközi szerződés alapján végez gyakorlórepüléseket Szlovákiában. A magyar pilótáknak a szerződés keretében hatszáz órát kell repülniük. A feladat kétharmadát már teljesítették, a befejezésig még egy hónapjuk van hátra.

Az MTI úgy tudja, a szlovákiai program célja, hogy a pilótákat felkészítsék a kanadai vadászpilóta képzésre. Azt követően teljes harci értékű pilótává válhatnak. A szlovákiai programra azért van szükség, mert a honvédség L-39-es kiképzőgépei közül kevés üzemképes, nagy részük felújításra szorul, így a leggazdaságosabb megoldásnak ez a kiképzési forma bizonyult.

Évekkel ezelőtt egy ugyanilyen típusú gép már lezuhant Magyarországon, és akkor is sikeresen katapultáltak belőle a pilóták.