Rendkívüli készültséget rendelnének el a Körösökön

2006.04.18. 13:35
Szolnoknál kedd reggel 10 méter volt a Tisza vízszintje, a tetőzés napközben várhatóan 1.000-1.005 centiméter lesz, de akár négy-öt napig is elhúzódó, tartós tetőzésre kell számítani. A Körösök vidékén vészhelyzetet hirdetne a megyei védelmi bizottság. Délután a kormány rendkívüli árvízvédelmi készültségi fokozatot rendelhet el.

Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter javasolja a rendkívüli árvízvédelmi készültségi fokozat elrendelését a Hármas-, a Kettős- és a Sebes-Körös összefolyásától Mezőtúrig, mintegy 60 kilométer hosszú folyószakaszon. A miniszter a sajtótájékoztatón elmondta: „a Kormányzati Koordinációs Bizottság délutáni ülésén teszi meg javaslatát a miniszterelnöknek. Ezzel rendkívüli és harmadfokú készültség már 1.600 kilométer hosszúságú folyószakaszon lesz”.

Persányi Miklós hozzátette, hogy az ár- és belvízvédelmi munkálatokra az elmúlt 24 órában 478 millió forintot fordítottak, 55 millióval többet, mint vasárnap. Az év elejétől eddig több mint kilencmilliárd forintot költöttek, amiből az árvízvédelmi munkálatok 6,3 milliárdot, míg a belvízvédelem 2,8 milliárdot emésztett fel.

Az árvízvédelmi készültségben lévő védvonalak hossza hétfőhöz viszonyítva 32 kilométerrel 2.198 kilométerre emelkedett, melyből rendkívüli készültségi fokozat van 716 kilométer védvonalon, harmadfokú 822 kilométeren, másodfokú 263 kilométeren, az első fokú árvízvédelmi készültségű szakaszok hossza pedig 397 kilométerre nőtt.

Három árhullám

„Három markáns árhullám-kép keveredik a Közép-Tiszán” - mondta Varga László, a Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (Köti-kövízig) védelemvezetője. Szolnok felett az 1999-es típusú árhullám figyelhető meg, a Szolnok alatti a 2000-es árhullámhoz kezd hasonlítani, míg Csongrádtól lefelé egy harmadik típusú, vegyes árhullám-kép figyelhető meg.

Összességében Szolnokig kedvező a helyzet, az állapot konszolidált, a magasságok kiépültek, a töltések között normális körülmények között vonul le az árhullám. Szolnoktól lefelé gyakran néhány nap alatt kell tetőzési korrekciókat végrehajtani, mivel bonyolult árhullám vonul le a Tiszán.

A Tisza Tiszaugnál várhatóan a 2000. évi 935 centiméteres tetőzési szinthez közel, 930 centiméter körüli vízszinttel tetőzik, míg Csongrádnál a korábbi maximum fölött, 1.020 plusz, mínusz 10 centiméter között várható a tetőzés, sorolta Varga László.

Tetőzés a Körösökön

A legbonyolultabb a helyzet a Körösökön, ahol az eddigi legnagyobb vizet meghaladó tetőzési szintekkel kell számolni Mezőtúrtól egészen Kunszentmártonig, ahol április 20-tól várható a tetőzés 1020-1040 centiméteres vízszinttel. Veszélyhelyzet kihirdetését kéri a Békés Megyei Védelmi Bizottság a Hármas-Körös teljes szakaszára. A megyei védelmi bizottság kedd délelőtti ülésén döntöttek úgy, hogy a Központi Koordinációs Bizottságon keresztül fordulnak a kormányhoz.

A Hármas-Körösön minden eddiginél magasabb vízállásra lehet számítani Gyomaaendrődnél szerdán, illetve Szarvasnál csütörtökön. Szolnokon sikerült az ünnepek alatt új magasítási és megtámasztási módszerrel megerősíteni a Tisza-parti sétányt, Zagyvarékas térségében pedig befejezték a töltésmagasítást.

A Köröszugban Szelevény és Tiszasas között kedden befejeződnek a töltésmagasítások, a helikopteres védekezés szünetel, az 550 katonából jelenleg 350 dolgozik, és további 200 áll készenlétben. Az elmúlt 24 órában a védekezésben 4.792 személy, 390 közúti jármű, 118 építőipari gép és nyolc vízi jármű vett részt. A védekezéshez az eddig felhasznált 2,5 millió zsák mellé újabb 1,5 millió zsákot igényelt a vízügy.

Állnak az Al-Dunán a Mahart hajói

A magas vízállás miatt állnak a Mahart Duna-Cargo Kft. hajói az Al-Dunán, míg a Duna magyarországi és Magyarország feletti szakasza már hajózható; a helyzet javult április első kéthetéhez képest, mondta Litvai János, a társaság ügyvezető igazgatója. A Duna magyar, osztrák és német szakasza, illetve a nyugat-európai víziutak jelenleg is magas vízállásúak ugyan, de hajózhatóak. A Duna Magyarország alatti szakaszán viszont hajózási zárlat van. "Jobb a helyzet a két héttel ezelőttinél, mert legalább az egyik irányba lehet hajózni" - fogalmazott.

Az öt tolóhajóból, amelyik az Al-Dunán dolgozna, jelenleg három a Magyarország alatti szakaszon vesztegel a zárlat miatt, kettő pedig Magyarországon. A Magyarország feletti szakaszon már járnak a társaság hajói. A román szakaszon szélsőséges a helyzet, nem lehet megbecsülni meddig tart a magas vízállás. Az egykori Jugoszlávia területén várhatóan még néhány napig tart a hajózási zárlat, mert a dunai árhullám levonulóban van ugyan, de a Tisza árhulláma, amely ma tetőzik Szolnoknál, eléri a területet.