Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Csúcson a lengyel és az ausztrál szeszfogyasztás

2008.03.20. 17:24
A fizetések jelentős emelkedését az alkoholfogyasztás drámai megugrása követte Lengyelországban tavaly. A déli félteke legnagyobb országában sem rózsás a helyzet: a legnagyobb ausztrál sörfőzdék közül kettő beszünteti a koffein- és nagy alkoholtartalmú energiaitalok gyártását az egyre terjedő lerészegedések miatt.

Soha korábban nem fogyasztottak annyi alkoholt Lengyelországban, mint 2007-ben. Míg a fizetések 10 százalékkal emelkedtek, alkoholra 15 százalékkal többet, bő 21 milliárd zlotyt (1538 milliárd forint) költöttek a lengyelek. Különösen a röviditalok, például a vodka és a whisky népszerűsége nőtt.

Tisztaszeszben számolva fejenként 9,7 litert fogyasztott a 38 millió lengyel tavaly, 50 százalékkal többet a 2001-ben mértnél, jelentette a Nielsen piackutató vállalat.

Az életszínvonal emelkedése mellett az is hozzájárult a fogyasztás bővüléséhez, hogy egyre könnyebben lehet hozzáférni az italhoz; tavaly már az élelmiszerüzletek 56 százaléka rendelkezett alkoholforgalmazási engedéllyel, szemben az egy évvel korábbi 44 százalékkal.

Az alkoholtartalmú italok forgalmazásából származó adóbevétel tavaly egymilliárd zlotyval nőtt, miközben az alkoholizmus elleni harcra a költségvetésben elkülönített 80 millió zlotyból a kormány csak 35 milliót, azaz fejenként alig egy zlotyt költött el.

Tivornyázókkal küzdenek az ausztrál sörfőzdék

Az Ausztrál Nemzeti Drogtanács februárban jelentette, hogy a 16 évesek 20 százaléka minden egyes héten ártalmas mennyiségben fogyaszt alkoholt, miközben legálisan csak 18 éves kor fölött ihatnának.

Kevin Rudd miniszterelnök pár napja jelentette be, hogy elindítanak egy 53 millió ausztrál dolláros (közel nyolc milliárd forintos) kampányt a "tivornyajárvány" visszaszorítására. A Nemzeti Drog Kutatóintézet becslése szerint ugyanis minden héten egy tizenéves meghal, legalább 60 pedig kórházba kerül az ivászatok miatt.

A Brewers Foster's és a Lion Nathan sörgyárak csütörtökön bejelentették, hogy önként leállnak az energiaadalékokat - koffeint, taurint - is tartalmazó alkoholos üdítőik gyártásával és reklámjával.

Az egyházak és egyes társadalmi csoportok bírálták, hogy a szeszipar reklámozza a "készitalokat" (a Ready To Drink angol elnevezés rövidítése alapján RTD-ket). Az "alcopops" becenevet adták ezeknek az italoknak. A kritika szerint az alcopopban az édes íz elfedi az alkoholét, ezzel vonzóbbá teszi a fiatalok és nők számára. Az alkoholos energiaitalok további veszélye, hogy hosszabb ideig tudják inni fogyasztóik.

A kormány 20 millió ausztrál dollárt költene a 2008-ban induló tévé-, rádió- és internetes kampányra, mely szembesíti a fiatalokat a nagy ivászatok költségeivel és következményeivel.