Egyre többen isznak és vezetnek

2002.01.15. 11:00
A tavalyi év első tíz hónapjában közel hat százalékkal több személysérüléses közúti baleset történt, mint az azt megelőző év azonos időszakában. Nyolc százalékkal nőtt az ittas vezetés okozta balesetek száma, és továbbra is a személyautók vezetői okozzák a legtöbb bajt: gyakran szabálytalan az irányváltás, nem megfelelő a sebesség megválasztása.
A közutakon 5,7 százalékkal több személysérüléses baleset történt a tavalyi év első tíz hónapja alatt, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Központi Statisztikai Hivatal kedden az MTI-vel. A jelentés szerint a közlekedési balesetek során 1014-en vesztették életüket, 23 személlyel többen, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Iszik és vezet

Az ittasan okozott balesetek száma 7,9 százalékkal nőtt 2000. év azonos időszakához viszonyítva. A KSH közlése szerint 100 balesetből 12 ittassággal függött össze.

Régiós bontást tekintve, a legnagyobb mértékben Közép-Magyarországon nőtt és Nyugat-Dunántúlon csökkent az ittas vezetésből eredő balesetek száma. Az ittasan okozott balesetek aránya a régiók közül a dél-dunántúli régióban volt a legmagasabb, és a közép-magyarországi régióban a legalacsonyabb.

A múlt év első tíz hónapjában közútjainkon 15384 személysérüléses baleset történt. A halálos balesetek 6,1 százalékkal, a súlyos sérüléses balesetek száma 3,7 százalékkal, a könnyű sérüléseseké 6,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Karambolok

A járművek a közúti forgalomban 7950 esetben ütköztek, ennek több mint a fele keresztező irányban, 27 százaléka pedig azonos irányban haladó járművek összeütközése volt. Az év eltelt tíz hónapjában 3064 olyan baleset következett be, amikor gyalogost ütöttek el, 260 esetben halálos volt a gázolás.

Figyelmetlenek a gyalogosok is

A balesetek 78 százalékát személyszállító járművek, illetve vezetőik, 11 százalékát teherszállító járművek, illetve vezetőik, 10 százalékát gyalogosok okozták. Az elmúlt év azonos időszakának adataihoz viszonyítva a személygépkocsik okozta balesetek nőttek a legnagyobb mértékben, és az utas és egyéb személy okozta balesetek arányszáma alakult a legkedvezőbben. A gyalogosok okozta balesetek 4,7 százalékkal nőttek, melyből arányaiban a 60 év feletti gyalogosok 27,2 százalékkal több balesetet okoztak.

A járművezetők okozta balesetek elsősorban a szabálytalan irányváltoztatásból, haladásból és bekanyarodásból, a sebesség nem megfelelő alkalmazásából, és az elsőbbség meg nem adásából származtak.