Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Radikális szigor várható a közutakon

2008.09.26. 06:57
Totális ellenőrzésre rendezkedne be a közutakon a Nemzeti Közlekedési Hatóság - írja pénteki számában a Népszabadság. Az új kamerás rendszer egyszerre vadászna a gyorshajtókra, az autópályákon bliccelőkre, a lejárt forgalmival, zöldkártyával vagy kötelező biztosítás nélkül autózókra, a túlsúlyos, esetleg a hétvégi forgalomkorlátozást megsértő kamionokra.

A NKH informatikai rendszer kiépítését tervezi, amely kivétel nélkül kiszűrné a szabálytalankodókat a közutakon, ezáltal feleslegessé téve a rendőri megfigyelés eddigi módjait.

A közúti közlekedési elektronikus ellenőrzési rendszer (KKEER) teljes fegyverzetével 2010-ben állna szolgálatba. Feladatainak egy részét azonban már jövőre ellátná. A sztrádaüzemeltető cég 19 autópálya-keresztmetszetet látó kameráinak felvételeit alig több mint három hónap múlva már az NKH saját és a valamennyi hazai gépjármű adatait tartalmazó Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatbázisával is összevetik.

Aki eddig egy motorkerékpár sztrádadíjának megfizetése után teherautójával büntetlenül autózott a fizetős autópályákon, januártól azonnal megbukik. Ezen a trükkön ugyanis a KKEER elvileg már embrió állapotában is átlát majd, és postázza a méltányos bírságot is.

Az NKH a tervek szerint januártól a határállomásokon elhelyezett kamerák képeit is megkapja. Így azonnal kiderül, ha az országot elhagyni készülő jármű után egyáltalán nem, vagy nem a kategóriájának megfelelő sztrádadíjat fizették meg. Az NKH a szabálytalankodó gépkocsit megállíthatja, és mindaddig vissza is tarthatja, amíg üzemben tartója nem rendezi az útdíjszámlát és a trükközésért kiszabott büntetést.

A külföldi szakhatóságokkal összehangolt munkát végző NKH ugyanis a szlovák, osztrák vagy éppen román gépkocsik tulajdonosainak adataihoz is hozzáfér. Ez elegendő lehet ahhoz, hogy a külföldi szabálytalankodóktól is éppen úgy behajtsák a bírságokat, mint a magyar autósoktól.

A KKEER az autópályákon, főutakon, sőt esetleg a városi utakon is - alkalmas lesz a sebesség-ellenőrzésre. A Balaton és a főváros között például a kihelyezett kamerák számától függően akár tucatnyi helyen is készülhet majd felvétel a gyorshajtókról. A rendszer - egyelőre - még nem a kamerák sora előtt elhaladó járművek átlagsebességét méri majd.

Az NKH rendszere a sebességmérésnél is különbséget tesz majd a járműkategóriák között. A traffipaxok az autópályákon ma még nem fotózzák, ha egy teherautó a számára előírt legfeljebb kilencven kilométeróránál gyorsabban, de százharmincnál lassabban haladt. A KKEER viszont a rendszám alapján megállapítja majd, ha a kamera előtt százhússzal elhúzó jármű teherautó volt, és a sebességtúllépésért automatikusan postázza a büntetést.

Nem lesz pardon a hétvégi kamionstop betartatásában sem. A kamerák biztosan látják majd a tiltott időszakban közlekedő teherautókat. A teherautók számára tilos területnek számító Lánchídon például egyetlen kamera is elég lehet ahhoz, hogy a forgalmi engedélyük szerint teherautónak vizsgáztatott furgonok gazdáit garantáltan megbírságolják.

A Nagy Testvér az NKH adatbázisa alapján a járművek okmányainak érvényességére is figyelne. A leolvasott rendszámok alapján például ellenőrzik majd a kamerák előtt elhaladó járművek műszaki érvényességét. Így a lejárt forgalmival közlekedők már az első kameránál megbukhatnak. De hasonló sorsra jutnak a lejárt zöldkártyával vagy netán a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás nélkül autózók is.

A tilosban járók a kiszabott büntetéseket többnyire a megszokott eljárással, postán kapják majd meg. Az objektív felelősség jegyében pedig minden kihágásért a gépkocsi tulajdonosa fizet. Kivétel lehet, ha a szabálytalankodót a közlekedési hatóság saját elfogóautói állítják meg, vagy a KKEER adatai alapján a rendőrség már a helyszínen megbírságolja.

A kormány egyelőre még nem mondta ki a végső szót az NKH - egyébként januártól törvényben előírt feladatainak ellátásához megálmodott - fejlesztéséről. A Pénzügyminisztérium szerint a 15-17 milliárd forintos beruházásra 2009-ben már nem lesz pénz, megvalósítása csak az idei költségvetés egyensúlyi tartalékából finanszírozható. Ami azt jelenti, hogy az NKH-nak a rendszer szállítóival legkésőbb 2008 decemberében szerződnie kellene. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a beszerzésre és a tízéves üzemeltetésre egyszerűsített közbeszerzést írnak ki, amely a rendelkezésre álló két hónapban talán lezárulhat. Feltéve persze, hogy eredményét végül egyik érdekelt sem támadja meg.

Ha a KKEER a terveknek megfelelően kiépül, a számítástechnika központi üzemeltetése 2009-től évi 1,7-2,2 milliárd forintba kerülhet. A kamerák telepítéséért és fenntartásáért évente hozzávetőleg 3,1-4,8 milliárd forint szolgáltatási díjat is fizethetnek majd. Mindezért kárpótlásul az autópályadíjak kényszerű befizetése, illetve a szabálytalankodó autósoktól beszedett büntetések révén a rendszer már jövőre havonta növekvő összegű - a becslések szerint 0,8-1,5 milliárd forint - többletbevételhez juttathatja a költségvetést. Ha a kormány valóban bevezeti a használatarányos útdíjakat, a vele az ígéretek szerint problémamentesen összekapcsolható elektronikus ellenőrzési rendszer 2011-től évente 15-18 milliárd forint többletbevételt hozhat.