Evangélikus kalendárium biblikus aktfotókkal

2005.12.06. 13:46
Ádám és Éva meztelenül almán heverészik, Delila levágja Sámson haját, miközben mellei kivillannak - nem egy képzőművészeti kiállítás képei ezek, hanem egy frissen megjelent 2006-os német evangélikus kalendáriuméi. A naptárban azonban aktfotók vannak és sokak szerint ez nagyon más, mint a régi mesterek festményei.

„Aktok, ahogy Isten megteremtette őket” – ezzel a címmel jelent meg a németországi Katzwang evangélikus ifjúsági köre és a Stefan Wiest fotós által készített bibliai aktnaptár (a fura cím a német Akt-nackt, azaz meztelen szójátékból ered). A naptár bemutatójára rendezett kiállítás még a liberálisabb egyházáról ismert Németországban is botrányt váltott ki. A 2 ezer példányban megjelent kalendáriumot viszont egy nap alatt elkapkodták.

A Nürnberg melleti templomban vasárnap tartott kiállításról a kiadványért felelős pap állítólag kiküldött egy diakónust, aki sikoltozott és felháborodva szitkozódott, amikor meglátta, hogy az egyik képen az Évaként lefotózott félmeztelen modell a település templomának oltára előtt pózol.

Az alkotók célja a sajátos bibliai naptárral elsősorban az volt, hogy az egyház számára újabb híveket szerezzenek. A 2006-os kalendáriumban biblia történeteket, ismert szereplőket ábrázolnak részben vagy egészben meztelenül.

Miután nem szerették volna a jól ismert bibliai helyzeteket kényszeredetten aktfotókkal ábrázolni, inkább olyanokat választottak, amelyek a Könyv szerint eleve meztelenül történtek vagy történhettek meg, és átültethetők a fotóművészet nyelvére. A kalendáriumban így mások mellett aktképekben jelenítik meg Sámson és Delila, Ádám és Éva történetét, a megkövezést vagy Salome táncát.

Az evangélikus ifjakat a régi mesterek korabeli ábrázolásai vezették, akik ugyancsak nem voltak szégyenlősek a pőre emberi testek megjelenítésekor. Hogy ne szakadjanak el eredeti céljuktól, a meztelen képek mellett „Berger lelkész úr” teolológiai alapozású kommentárjai segítenek visszaterelni a figyelmet a történetek értelméhez.

Heves vita után végül az egyházi elöljárók is elfogadták a naptárt azzal a megszorítással, hogy kiskorúak csak szülői beleegyezéssel tekinthetik meg a meztelen bibliai szcénákat. A bevétel egy részéből az egyház ifjúsági munkáját finanszírozzák, a másik részét adományokra költik. A nagy sikerre való tekintettel tervezik a második kiadást is. A helyi lelkész szerint az akcióval elérték céljukat. A vasárnapi istentiszteleten már 150-en voltak, tízszer annyian, mint máskor.