'A jóistennek nincs felelősségbiztosítása'

2004.06.10. 12:45
Ki állja a vihar által megrongált tetők és a kidőlt fák, villanyoszlopok által maguk alá temetett autók javítási költségeit? Az Indexnek nyilatkozó biztosítási szakjogásztól megtudtuk: a másra át nem hárítható kárt a tulajdonos viseli, tehát ha valakinek elverte a jég az autóját, és nincs cascója, akkor maga fizetheti a javítás költségeit. Ilyen esetekben mindig az a kérdés, kire lehet a kárt áthárítani: felelős-e érte valaki, vagy van-e valaki, aki szerződésben vállalja a kártérítést. A biztosítókhoz eközben özönlenek a bejelentések, többen hétvégén is folytatják a munkát.
A vihar biztosítási esemény

Klikk a képre!
Olvasóink felvételei
A vihar által okozott károk esetén az egyik legfontosabb kérdés annak eldöntése, valóban vihar volt-e, vagy csak egy kis eső. A biztosítási kötvények általában az óránként 54 kilométeres szélsebességet meghaladó szeles időt minősítik viharnak (ez egyébként a meteorológusok által használt Beaufort-skála szerint is viharnak számít).

Az adott területen uralkodó szélsebességről az Országos Meteorológiai Szolgálat ad ki jelentést. A vihar biztosítási eseménynek számít, a cascóval vagy épületbiztosítással rendelkező tulajdonosoknak tehát ilyenkor fizet a biztosító. Sipos József, az Allianz Hungária kommunikációs igazgatója másképp tudja: szerinte a gyors kárrendezéshez nem szükséges hivatalosan kimondatni, hogy valóban viharkárokról van szó, sem a Meteorológiai Szolgálattal, sem mással.

Casco nélkül

Anyagi károk: ellentmondó becslések
Miskolcon több tízmilliós károkat okozott a vihar; reggel hatig a Borsod Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ötszáz kárt szenvedett házat regisztrált. A felmérést nehezíti, hogy sokan maguk végzik a kárelhárítást, majd ezt csak a biztosítónál jelentik be, tudtuk meg az igazgatóságon.

Kecskeméten és környékén anyagi kár nem keletkezett, bár a tűzoltóság hatvankilencszer vonult ki az útestre dőlt fák és a megsérült villanyvezetékek miatt. Bács-Kiskunban egyébként kevés eső, alig néhány milliméternyi esett.

Tolna megyében a tűzoltóság ügyeletese nem tudta megbecsülni a viharkárokat; Pakson bejáratot torlaszolt el egy kidőlt fa, Fadd-Domboriban leégett egy nyaraló tetőszerkezete, Szakcson egy istálló teteje gyulladt ki, és megyeszerte jelentettek fakidőléseket.

A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság több tízmillió forintra becsüli a megyei viharkárokat. A térségben hetvenhatszor riasztották a tűzoltókat, többnyire épületekre, utakra, vasúti sínekre dőlt fák, villanyoszlopok miatt. Dabason két-három órás áramszünet volt, Dunavarsányban vasúti átjáróra dőlt a fa.

A Békés megyei Doboz község házaiban, erdejében és veteményeseiben is nagy kárt okozott a vihar: Szatmári János polgármester úgy gondolja, hogy a kár elérheti az egymilliárd forintot is.

Nehezebb kérdés, hogy mi van olyankor, ha egy casco nélküli autóban tesz kárt a rádőlő fa, villanyoszlop, vagy a rázuhanó tetőcserép. Sipos József elmondta, Magyarországon csak a gépjárművek egynegyedének van cascója. Biztosítási szakértőnk szerint ilyenkor azt kell eldönteni, felelős-e a fa, villanyoszlop illetve ház tulajdonosa a káresetért, rendszeresen karbantartotta-e tulajdonát.

Például egy közterületen álló fa esetén az összetört autó tulajdonosának az önkormányzatnál kell jelentkeznie kártérítési igényével, a felelősség kérdését pedig szakértői vélemény dönti el. Amennyiben kiderül, hogy az önkormányzat (illetve a kertészeti vállalat) hagyta elkorhadni a területén álló fát, és az dőlt az autóra, akkor kártérítést kell fizetnie, illetve állnia a javítás költségeit. Házak esetén a tulajdonosnak kell fizetnie, ha kiderül, hogy a meglazult tetőcserepek zuhantak a parkoló autókra, és nem a tornádó tépte le a tetőt. Amennyiben a háztulajdonosnak nincs a háztartási biztosítás keretén belül felelősségbiztosítása, akkor saját zsebből kell kifizetnie a kárt.

Elképzelhető persze, hogy egy tökéletes állapotban levő tetőről szór cserepeket a parkoló autókra az orkán, vagy egészséges, jól ápolt fát dönt rá a BKV-buszra. Ilyenkor nem tehető felelőssé a ház illetve a fa tulajdonosa az okozott kárért. Ha az autósnak van cascója, az fizet, ha nem, akkor így járt. Ahogy a szakjogász megfogalmazta: "A jóistennek nincs felelősségbiztosítása."

Özönlenek a bejelentések

"Már tegnap este érkezett hozzánk százötven-kétszáz bejelentés, és csütörtök délelőtt tíz óráig ezer káresetről kaptunk tájékoztatást" - mondta az Indexnek Horváth Andrea, az Aegon Magyarország Biztosító Rt. vezérigazgató-helyettese. Hozzátette, szerdán főként az ország északkeleti részéről, Miskolc környékéről érkeztek bejelentések, csak Sátoraljaújhely és Sárospatak térségéből egy tucat. A legtöbb telefon épületek, tetőszerkezetek sérüléseiről, üvegkárokról, kémények ledőléséről és kidőlt fák által okozott károkról számol be.

A biztosító gyorsított eljársában vizsgálja az ügyeket, kilencven vonalon fogadják a telefonhívásokat, minden alkalmazottjuk dolgozik, és a független szakértők is folyamatosan végzik a kárbecsléseket. Az Aegonnak külön katasztrófa-kárrendezési ügyrendje van, ami azért nem jelenti azt, hogy az ügyfelek biztosítási szerződéseiben rögzített feltételektől a vis maior miatt eltérhetnének.

"Fölrepültek a tyúkok az égbe"

Tekintse meg képeinkek!
Fotó: index
"Kétezer bejelentést kaptunk eddig viharkárokról" - mondta az Allianz Hungária Biztosító kommunikációs igazgatója, Sipos József, hozzátéve, ezek között "baromi mennyiségű autókár" szerepelt. Az Indexhez eljuttatott közleményében a biztosító arról számol be, hogy nemcsak az épületekben és az autókban, de a mezőgazdaságban is rendkívüli károkat okozott a szerdai ítéletidő.

A legtöbb kárbejelentés Észak-Magyarországról érkezett, ahol Sipos szerint "fölrepültek a tyúkok az égbe, és onnan tojták a tojásokat". Az Allianz ügyfeleit érintő károk várhatóan több százmillióra rúgnak majd, hiszen az eddig bejelentett esetek kategóriánként (mezőgazdaság, gépkocsi, lakáskárok) is elérik a százmilliót. Az épületkárokról szóló bejelentések között a tetőszerkezet megróngálódása mellett gyakran szerepel, hogy pincéket és garázsokat öntött el a víz.

Sipos is elmondta, az autókárt elszenvedőknek csak abban az esetben tudnak segíteni, ha cascóval rendelkeznek. A cascotulajdonosok az Allianz szervízpartnereinél rögtön megjavíttathatják az autójukat a biztosításuk terhére. A biztosító a gyors helyreállítás érdekében az ingatlanokon esett kisebb károkról fényképes kárbejelentést is elfogad. Az ország kevésbé érintett részeiről kárfelmérőket és szakértőket csoportosítottak át a nagy mértékben károsult északi térségbe, akik hétvégén is folytatják a kárfelmérést.