Évente 250 életet menthetne meg a biztonsági öv

2003.05.25. 09:08
A személygépkocsikban a biztonsági öv használata Magyarországon 2002-ben mindössze 52 százalékot ért el, s ez az európai országok rangsorában az egyik legalacsonyabb.
Szakemberek szerint ha sikerülne elérni, hogy mindenki bekapcsolja az övet, akkor évente mintegy 250 halálos sérülés lenne megelőzhető, és nem keletkezne csaknem 15 milliárd forintos vesztesége a nemzetgazdaságnak. Magyarországon tavaly személygépkocsi vezetőjeként és utasaként - be nem csatolt biztonsági öv mellett - 400 embert halt meg, 1925 súlyos, 4398 pedig könnyű sérülést szenvedett.

Kutatási eredmények szerint a biztonsági öv használatával a halálesetek és a súlyos sérültek száma 50 százalékkal, a könnyű sérülteket pedig 80 százalékkal csökkenhetne. A Magyar Közlekedésbiztonsági Társaság (MKT) ezért azt javasolja, hogy az övhasználatot fokozottan ellenőrizzék, kapjon prioritást a közlekedési propagandában, az oktatásban.

EU: 95 százalékos övhasználata cél

Németországban hosszú ideig nem sikerült 60 százalék fölé emelni a biztonságiöv-viselési arányt, de amint 40 márkás helyszíni bírságot róttak ki, az arány rövid időn belül 94 százalékra ugrott. Az EU-tagországok illetve a csatlakozók közül a szigorú ellenőrzések és szankciók hatására szintén 90 százalék körüli a biztonsági öv viselési arány Szlovéniában, Angliában, Finnországban és Norvégiában. A magyarországihoz hasonlóan gyenge mutatókkal csak Bulgária, és Csehország rendelkezik.

A biztonsági öv-viselési arány növelésére irányuló intézkedések az EU stratégiai közlekedésbiztonsági tervének is fontos részét képezik. Az unió szakembereinek számítása szerint, ha valamennyi tagállamban sikerülne 95 százalékra növelni az övhasználók arányát, akkor évente 7.000 emberélet lenne megmenthető a tagállamokban.

Magyarországon csak figyelmeztetnek

Az EU közlekedéspolitikai célkitűzéseit is tartalmazó Fehér Könyv szerint 2010-ig a közúti balesetekben elhunytak számát a felére kell csökkenteni. A viszonyítási alap egy olyan szint, aminek elérése Magyarország számára ma még távolinak tűnik.

A magyar szakemberek elfogadhatatlannak tartják azt a hazai gyakorlatot, hogy a rendőr csak figyelmezteti az övüket be nem csatoló autósokat, véleményük szerint csak szankcionálástól várható eredmény.