Kutatási eredmények szerint a biztonsági öv használatával a halálesetek és a súlyos sérültek száma 50 százalékkal, a könnyű sérülteket pedig 80 százalékkal csökkenhetne. A Magyar Közlekedésbiztonsági Társaság (MKT) ezért azt javasolja, hogy az övhasználatot fokozottan ellenőrizzék, kapjon prioritást a közlekedési propagandában, az oktatásban.
EU: 95 százalékos övhasználata cél
Németországban hosszú ideig nem sikerült 60 százalék fölé emelni a biztonságiöv-viselési arányt, de amint 40 márkás helyszíni bírságot róttak ki, az arány rövid időn belül 94 százalékra ugrott. Az EU-tagországok illetve a csatlakozók közül a szigorú ellenőrzések és szankciók hatására szintén 90 százalék körüli a biztonsági öv viselési arány Szlovéniában, Angliában, Finnországban és Norvégiában. A magyarországihoz hasonlóan gyenge mutatókkal csak Bulgária, és Csehország rendelkezik.
A biztonsági öv-viselési arány növelésére irányuló intézkedések az EU stratégiai közlekedésbiztonsági tervének is fontos részét képezik. Az unió szakembereinek számítása szerint, ha valamennyi tagállamban sikerülne 95 százalékra növelni az övhasználók arányát, akkor évente 7.000 emberélet lenne megmenthető a tagállamokban.
Magyarországon csak figyelmeztetnek
Az EU közlekedéspolitikai célkitűzéseit is tartalmazó Fehér Könyv szerint 2010-ig a közúti balesetekben elhunytak számát a felére kell csökkenteni. A viszonyítási alap egy olyan szint, aminek elérése Magyarország számára ma még távolinak tűnik.
A magyar szakemberek elfogadhatatlannak tartják azt a hazai gyakorlatot, hogy a rendőr csak figyelmezteti az övüket be nem csatoló autósokat, véleményük szerint csak szankcionálástól várható eredmény.