A 3-as metrón is harcba indul a BKV

2005.04.13. 18:58
A 2-es után csütörtökön a 3-as metrón is megkezdik a bejárati jegyellenőrzést. A szigorított ellenőrzés egy héttel ezelőtti bevezetése napi nyolcmillió forint pluszbevételt hozott a közlekedési vállalatnak.

"Sikeres az egy hete bevezetett jegyellenőrzési gyakorlat" - nyilatkozta Lucza Mihály, a BKV Rt. főosztályvezetője.

Napi 8 millió pluszbevétel

Mint ismert, múlt csütörtöktől kezdve a közlekedési cég ellenőrei még az utazás megkezdése előtt, a mozgólépcsők lejárati oldalán kérik el az érvényes jegyeket, vagy bérleteket.

A főosztályvezető szerint a szigorított ellenőrzés nem idézett elő tumultusokat a metróbejáratoknál, mivel az utasok többsége időben előkészítette jegyét, bérletét. Kisebb torlódások akkor keletkeztek, amikor több olyan személy jelent meg a bejáratnál, akiknek nem volt jegye. A biztonsági szolgálat közreműködésével őket kizárták az utazásból - tette hozzá. Komolyabb atrocitás sehol nem történt.

Buszon, trolin és villamoson is bevezetik

A BKV főosztályvezetője közölte, a napi pluszbevételekből, amelyek esetenként elérték a 8 millió forintot is, bőven biztosíthatják az ellenőrzéssel összefüggő pluszkiadásokat. A sikeres szigorított ellenőrzést a chipkártyás jegyrendszer bevezetéséig váltakozó helyszíneken, de folyamatosan fenntartják a metrókban, s rövidesen kiterjesztik azt a felszíni járművekre is - mondta.

A bliccelők miatt, becslések szerint, három-négymilliárd forint hiányzik évente a közlekedési társaság kasszájából. A cég éves jegybevétele harminckilencmilliárd forint.

Jön a chipkártyás bérlet

A chipkártyás rendszert első lépcsőben a metróvonalakon vezeti be a cég, itt elektromos kapukon lehet majd az állomásra lejutni, de ugyanilyen kapus rendszert vezetnek be a HÉV nagyobb állomásain is. Ezzel együtt eltűnnek az ellenőrök a metróból, a kapuknál csupán egy alkalmazott fogja ellenőrizni a szabályos áthaladást, és, ha az ötven centiméter széles kapu nem volna elegendő (babakocsis, mozgássérült vagy nagyobb csomaggal érkező utas esetén), egy erre a célra épített nagyobbat nyit ki.

A rendszer kiépítési költségeit 15-20 milliárd forintra becsülik, a teljes átállást 2007 végére képzelik el. A metróban a kapuk azonban már korábban, 2006 elején megjelennek, az elektromos leolvasók miatt a kétéves átmeneti időszakban külön lehet majd a metróra chipkártyás bérletet (névvel, fotóval) és jegyet váltani, közölte a projektigazgató.

A BKV illetékese az MTI-nek elmondta, hogy a hónap második felében a hármas metrón is hasonló ellenőrzésre számíthatnak az utasok.