Sírva ismerte el bűnösségét a szerb buszsofőr

2006.09.25. 14:02
Megkezdődött annak a szerb buszsofőrnek a büntetőpere, aki ez év februárjában okozott halálos áldozatokkal járó közlekedési balesetet a Ferihegyi repülőtérre vezető úton. Az általa vezetett turistabusz nekiütközött egy magasságkorlátozó kapunak, ami valósággal leborotválta a jármű tetejét.

Elismerte bűnösségét a februári ferihegyi buszbaleset vádlottja a Pesti Központi Kerületi Bíróságon hétfőn kezdődött perben. A halálos tömegszerencsétlenséget okozó közúti baleset okozásával vádolt buszsofőr bevallotta: látta az utolsó magasságkorlátozó táblát, de akkor már nem tudott megfordulni, és abban reménykedett, hogy "átfér az aluljáró alatt".

A február 25-én történt balesetben a Budapest városközpontja felé haladó szerb-montenegrói rendszámú turistabusz nekiütközött egy magasságtartó oszlopnak. A szerkezet valósággal leborotválta a jármű tetejét. A buszon 44-en utaztak, közülük egy utas a helyszínen, két másik pedig a kórházban halt bele sérüléseibe.

Az ügyészség korábbi, a sérültekkel kapcsolatos tájékoztatása szerint egy utas maradandó fogyatékosságot szenvedett, egy másiknál pedig ezt csak a baleset után egy évvel lehet megállapítani. Utóbbival együtt összesen négyen szenvedtek nyolc napon túl, huszonheten nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket.

Vasból készült kapu

Korábban szakértők elmondták, hogy a városközpont felé vezető oldalon, az aluljáró előtt nem állt magasságkorlátozó kapu, mert azt korábban kétszer is lerombolták a magas járművek. A baleset az aluljáró utáni, a szemből jövő forgalomnak kiépített, de a másik oldal felett is átívelő, vasból készült kapunál történt.

A baleset képei
A baleset képei

A szerb buszsofőr azzal védekezett, hogy rossz látási viszonyokban közlekedett, köd volt, és nem vette észre a kerülőutakra figyelmeztető és a magasságkorlátozó táblákat. Megjegyezte, hogy külföldön hasonló átjárók alatt ezek a típusú buszok átférnek. Vallomásában arra is kitért, hogy a négy méter magas buszon van egy olyan berendezés, amellyel csökkenteni lehet a jármű magasságát. Ő ezt használta is, ám amikor átért az aluljáró alatt, visszakapcsolta azt.

Az aluljáró után

A buszsofőr hangsúlyozta: nem számított arra, hogy az aluljáró után magasságkorlátozó kapu van és mindvégig második aluljáróként emlegette azt, amely nem volt külön kitáblázva. Ezzel kapcsolatosan a bíró arra hívta fel a figyelmét, hogy a korábbi magasságkorlátozó tábla hatálya akkor még fennállt, így külön táblára nem volt szükség.

A vádlott - aki vallomása alatt elsírta magát - szólt arról is, hogy megbánta a történteket, és amint lehetősége lesz rá, felkeresi a sérülteket. Az ügyben várhatóan kedden születik meg az elsőfokú ítélet. Az előzetes letartóztatásban levő buszsofőr a bűnösség megállapítása esetén kettőtől nyolc évig tartó szabadságvesztést kaphat.