Alkalmi pilóta és barátnője próbálta menteni a ciprusi gépet

2005.08.17. 20:38
Egy pilóta képesítéssel rendelkező, ám utaskísérőként dolgozó férfi és a barátnője próbálta megmenteni a lezuhanástól a ciprusi utasszállító gépet, amely vasárnap csapódott egy dombnak a görög főváros közelében. A másodpilóta és több utas is életben volt, amikor a Boeing a földbe csapódott. A görög hatóságok komolyan mérlegelték az Athén felé közeledő utasszállító lelövését.
A magyar légiutaskísérő szerint nem igazak a hírek
Egy, a Heliosnál dolgozó magyar légiutaskísérő az Indexnek elmondta, hogy a lezuhant Boeing-737-es két hete jött vissza Angliából, nagyjavításról. A hétéves géppel minden rendben volt, a Helios gépeinek átlagéletkora egyébként öt év. Informátorunk szerint nem igaz az a sajtóban megjelent hír, hogy a pilótaminősítéssel rendelkező légiutaskísérő pilótának ugrott volna be, mint mondta, ilyen nem fordulhat elő. A magyar steward közölte, megbíznak pilótáikban. A lezuhant gép kapitányának 17500 óra repült órája volt, ebből nyolcezer órát 737-esen repült, és 2006 áprilisig volt engedélye. A másodpilótának 7500 repült órája volt, ebből 3700 órát 737-esen repült. A Boeingen repülő pilótákat a Boeing képezte ki, és félévente járnak Londonba továbbképzésre és tesztekre. A magyar férfi szerint a tragédiában több ok játszhatott szerepet, az, hogy a vadászpilóták látták a légiutaskísérőt vezetni a gépet, csak azt jelentheti, hogy valami történt a pilótafülkében. Mint mondja, a cégnél nyolcvan légiutaskísérő dolgozik, "olyanok vagyunk, mint egy nagy család, közeli kollégákat vesztettünk el, természetesen megviseltek minket az események".

Beugrott

A Boeing-737 típusú gépet kísérő görög vadászrepülők által készített videofelvételen sikerült azonosítani a lezuhanás előtti percekben a pilótafülkében látott két személyt. Eszerint Andreasz Prodromu és barátnője, Harisz Haralambusz kísérelte meg kormányozni az utasszállítót, miután megszakadt a rádiókapcsolat a gép és az athéni irányítótorony között.

Prodromu utaskísérőként vállalt munkát a Helios légitársaságnál, miután pilótaként nem tudott elhelyezkedni - hangzott el a ciprusi Antenna magán tv-társaság keddi adásában. Tragikus fordulatként éppen vasárnap ülhetett be a pilótafülkébe, miután a Boeingra kijelölt pilóta, kellő kiképzés híján, nem szállhatott fel.

Prodromut alig három órával a Lárnakából Prágába tartó Helios-járat indulása előtt értesítették. Csak azért vállalta a beugrást, mert a barátnője is éppen azon a járaton volt beosztásban mint légikísérő.

Nincs meg a hangrögzítő

A szerencsétlenül járt repülőgép utasainak azonosítását végző szakértők főnöke szerint a másodpilóta még életben volt, amikor a Boeing a földbe csapódott. "Az eddig elvégzett boncolások azt mutatják, hogy az utasok egy része és a másodpilóta a becsapódáskor elszenvedett sérülésektől halt meg, vagyis még éltek, amikor a repülőgép lezuhant" - közölte Filipposz Kucafisz vezető halottkém.

A görög légierő F-16-os vadászgépeinek két pilótája a Boeinget megközelítve vasárnap arról számolt be rádión, hogy a másodpilóta, Pambosz Haralambusz összecsuklottan, feltehetően eszméletlenül hever az ülésén, míg a kapitány, a német Hans-Jürgen Merten nincs a helyén. A vadászpilóták két személyt láttak a fülkében, amint a Boeing kezelőszerveivel bajlódnak. Néhány perc múlva a repülőgép egy domboldalba csapódott és felrobbant.

A korábbi jelentésekkel ellentétben mégsem került elő a szerencsétlenül járt ciprusi utasszállító repülőgép hangrögzítő berendezése a Boeing-737 pilótáinak beszélgetéséről, a vezetőfülkében történtekről. A repülőgép műszaki berendezéseinek adatait folyamatosan rögzítő úgynevezett feketedoboz viszont megvan, vizsgálatára és kiértékelésére Párizsban kerül sor.

Kilőtték volna a gépet

A görög hatóságok komolyan mérlegelték az Athén felé közeledő ciprusi utasszállító gép lelövését, megakadályozandó, hogy az sűrűn lakott területre zuhanjon - írták kedden görög lapok a kormányfőre hivatkozva.

A vasárnapi tragédia előtti órákat felidézve Kosztasz Karamanlisz miniszterelnök "élete legnehezebb pillanatait" élte át. Mint a Ta Nea című újságnak elmondta, neki kellett döntenie arról, vajon utasítást ad-e a Helios légitársaság gépének lelövésére. Az a veszély fenyegetett ugyanis, hogy a pilóták irányítása nélkül repülő Boeing Athén sűrűn lakott keleti részére zuhan.

A terrorellenes intézkedések értelmében Görögországban a kormányfő kezében van a végső döntés ilyen esetekben. Karamanlisz végül nem adott utasítást a Boeing lelövésére, ám amíg bizonyossá nem vált, hogy a repülőgép lakatlan területre fog zuhanni Grammatikó falu közelében, "számos döntéshozónak, elsősorban Karamanlisz kormányfőnek hideg verejték csorgott a hátán" - írta az Eleftherotipia című újság.