Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

'Állambácsi inkább örülne'

2002.01.21. 17:40
Áll a József körút és a Rákóczi út sarkán, a körúti villamosmegállóval szemben egy szép nagy ház. Lassan 150 éves, de pompázik: frissen tatarozták. Sárga, olyan okkeres. A villamosra váró emberek sandán méregetik a homlokzatot, melyre egy hatalmas, utcányi tacepaot borítottak. Rajta öles betűkkel a felirat: "Budapest Főpolgármesteri Hivatala Vállalkozási és Vagyonkezelési Osztálya Varga Péter és a Városképvédelmi Bizottság mindent megtett, hogy ezt a házat ne újíthassuk fel! Társasház - Contact System Kft."
Rendesen kiszerkesztették a Blaha Lujza térre Varga Péter osztályvezetőt. Bárhogy is legyen, valószínűleg haragszik érte, de ez itt és most nem kideríthető: a hivatalban azt mondják, szabadságon van, nem tud nyilatkozni. Helyette kollégáját, az ügyben ugyancsak érintett Endrédi Istvánt, a Városképvédelmi Bizottság elnökét sikerül elérnünk.

Csúf sörreklám

- Mi nem az építést akartuk akadályozni, csak a védőhálón elhelyezett óriási sörreklámot akartuk levetetni, mely tíz hónapig éktelenkedett a házon. Ugyanis ilyen jellegű reklámokat hatóságilag tilos közterületeken elhelyezni. Felszólítottuk a társasház képviselőjét, de a csúnya, városképet rontó reklámot nem vették le, ezért jogi útra tereltük az ügyet - foglalja össze röviden az elnök.

Homo politicus

Blaha Lujza tér. A férfi várja a hatos villamost, szemöldökét ráncolva nézi a lepedőt. - Mi a bánat? Megeszem a kalapom, ha ez nem politika - mondja mintegy magának. - Miből gondolja ezt? - biztatom, fejtené ki teóriáját. - Hát, maga szerint mi értelme van ennek? Megáll az eszem, mennyi fantáziájuk van ezeknek! Ez egy alternatív módja a negatív kampánynak, ember. Nem esik le?

"Állambácsi inkább örülne"

A plakát hatásos, nem lehet nem észrevenni. A várakozók mutogatnak a házra, kérdezgetik egymást. Derültségnek nyoma sincs, inkább csak méla értetlenkedés tükröződik az arcokon. A házban egy idősebb hölgy sétáltatja a körfolyosón kutyáját. - Ön szerint igaz, ami a lepedőn áll? - kérdezem. - Már persze, hogy igaz - méltatlankodik. - A fővárosnak nem tetszik, hogy úgy szépül meg a város, hogy abból nem lát egy fillért sem. Megkérdezhet itt a házból bárkit - mindenki azt fogja mondani, hogy a felirat teljesen helyénvaló: az önkormányzat megmozgatott minden követ, hogy a felújítás ne kezdődhessen el. Mi meg azt mondjuk, állambácsi inkább örülne annak, nem kerül semmi pénzébe, hogy megszépül egy nagy ház. Pedig ez egy 40 millió forint értékű tatarozás, a költségekhez a lakóknak egy fillérrel sem kellett hozzájárulniuk.

Dehogy politika

A Contact System Kft. közterületi reklámcég. Egyik vezetője, Bisoch László rögtön leszögezi: bármennyire is pikáns a gondolat, hogy a feliratnak politikai éle van - a szerzőket ilyen pórias ihlet nem vezérelte. - Semmi közünk semmilyen politikai erőhöz, viszont annál jobban sérelmezzük a főváros merev szemléletű, csak tiltani tudó reklámgyűlöletét.

Merev és káros

- A feliratot azért tettük ki, mert az önkormányzat a közterületi reklámok esetében csak tiltani tud, és ez nem nevezhető szabályzásnak, mi több, rengeteg kárt okoz. Gondoljuk el: védőhálót mindenképpen kell használni, az önmagában is csúnya, olyannyira, hogy egy reklám inkább csak javít a helyzeten. Emellett a főváros, tiltás-kényszerében nem mérlegeli, hogy mi lesz a végeredmény. Érdemes lenne megkérdezni Varga urat, tetszik-e neki a felújított ház. Mert a lakóknak nagyon. Reméljük, a felirat hatására a főváros felhagy a merev gyakorlattal, és kidolgoz egy ésszerű, józan szabályozást a közterületi reklámozásra. Mi sem akarjuk, hogy a várost elborítsák a reklámok, de a jelenlegi szabályozás káros.

A lakók viszik a balhét?

Az viszont valószínűleg kevésbé fog tetszeni, ha a lakóknak - ha közvetve is - mégis meg kell majd fizetniük a szépítést. Ha a bíróság az önkormányzatnak ad igazat, akkor a jórészt nyugdíjas lakóközösségnek ki kell csengetnie a korábban megállapított havi félmillió forintos bírságot, plusz a tortúra szokásos költségeit.