Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mégsem a pilóták hibáztak a Jak-52-esen?

2005.08.28. 18:29
Feltehetőleg a pilóták szénmonoxid-mérgezése okozta két évvel ezelőtt egy Jak 52-es honvédségi repülőgép tragédiáját - közölte a HavariaPress. A vizsgálatot annak idején viharos gyorsasággal zárták le, és a pilóták hibáját állapitották meg. A hírügynökség szerint a baleset előtt többször vizsgálták a gépek pilótafülkéjénak CO-szintjét.
A korábbi megállapításokkal ellentétben nem a porlasztó eljegesedése, hanem feltehetőleg gázmérgezés okozhatta a 2003. őszén Szolnok megyei Tiszagyenda térségében lezuhant JAK-52-es balesetét, melyben a hadsereg két pilótája életét vesztette - tudta meg a HavariaPress. Akkor a balesetet viharos gyorsasággal, nem egészen egy hónap alatt kivizsgálták, és megállapították, hogy a balesetet a porlasztó eljegesedése okozta.

Hat hónappal a tragikus baleset előtt a szolnoki alakulat pilótái jelezték, hogy a JAK-52-esek kabinjában vélhetőleg a rossz motorszigetelés miatt rendszeresen megnő a szénmonoxid szint. Az alakulat parancsnoka a pilóták jelentései alapján intézkedett, hogy a honvédség egészségvédelmi intézete vizsgálatot folytasson a pilótakabinban terjengő mérgesgázok ügyében. Az intézet 2003. áprilisában kezdte meg a méréseket. A vizsgálatok megerősítették a gyanút, volt olyan gép amelyben a normál érték 12-szeresét mérték de a csúcsérték ötszöröse sem volt ritka.

Nyolc nappal a baleset előtt olyan hivatalos szakértői vélemény készült, amely rögzítette, hogy a pilótafülkében a szénmonoxid koncentrációja meghaladja az egészségügyi határértéket, ezért fokozott az egészségügyi kockázat. Ezután a méréseket elméletben valamennyi, még üzemképes JAK 52-es gépre kiterjesztették, ám a szolnoki alakulat a repüléseket tovább folytatta. Így fordulhatott elő, hogy 2003. november 13-án a 08-as oldalszámú JAK 52-es gyakorlógép Tiszagyenda térségében lezuhant, s a gépen tartózkodó két első osztályú pilóta életét vesztette.

A szénmonoxid szivárgás és a baleset között sem akkor, sem most nem kerestek összefüggést, a vizsgálatokat viharos gyorsasággal befejezték, és a baleset okaként azt tüntették fel, hogy pilóták elfelejtették a porlasztófűtést bekapcsolni, ezért a motor leállt. 2004. áprilisától az előző évben megkezdett vizsgálatokat tovább folytatták és három hónapon keresztül az összes, még megmaradt, üzemképes gép pilótafülkéjében megmérték a gázkoncentrációt. Volt olyan JAK 52-es, amelynél a teljes repülési idő 90 százalékában a megengedettnél magasabb szénmonoxid-szintet regisztráltak.

A HavariaPressnek nyilatkozó orvosok szerint a szervezetbe jutó szénmonoxid csökkenti a vér oxigén tartalmát, lessítja az agyműködést a reflexeket tompítja. Így fordulhatot elő, hogy a pilótáknak csökkent a koncentráló képessége és ez vezethetett a tragédiához. A Honvédelmi Minisztériumban ugyan elismerték, hogy a baleset kivizsgálását végző hatóság vezetője az a főtiszt, aki annak idején a gázszivárgások észlelése idején az alakulat parancsnoka volt, de szerintük ez nem változtat a dolgokon.