A háromnapos hétvégi premieren lefotózott gyorshajtóknak már hétfőn elkezdték kikézbesíteni a bírságról szóló hivatalos felszólítást. Vitának helye nincs, a radar minden 5 százaléknál magasabb sebességtúllépést dokumentál: 130 kilométeres sebességkorlátozás esetén 137 km/óránál villan a vaku. A vétkes autósok túlnyomó többsége legföljebb 20 kilométerrel haladt gyorsabban a megengedettnél, mindössze kilenc vezetőnél mértek 50 km/óra többletet.
Gyorsan fizetni
A közlekedésrendészeti újdonság lényeges eleme, hogy kiiktatja az emberi tényezőt, a radarkészülékek a felvételekre azonnal rányomtatják a büntetés mértékét is. A legalacsonyabb díjszabás (7 napos befizetés esetén) 90 euró (mintegy 23 ezer forint), aki egy hónapon belül rendezi a számlát, 135 euróval lesz szegényebb, aki pedig ezt a határidőt is túllépi, annak 375 euróra emelik a pénzbírság összegét.
Évi nyolcezer halott
A tavaly nyáron hivatalba lépett új kormány programjának kiemelt célkitűzései között szerepel a közúti balesetek számának drasztikus csökkentése. Franciaország ugyanis az autóutakon évente életét vesztő nyolcezer áldozattal az európai veszteséglista első helyén áll, megelőzve Olaszország és Németországot. A közlekedési szabályokat megszegők ellen nulla toleranciát meghirdető ambiciózus program keretében 2005 végéig összesen ezer rögzített radarkészüléket állítanak fel a francia országutakon és autópályákon. Harminc mozgó radarral pedig magángépkocsinak álcázott rendőrautókkal fognak járőrözni a utakon.
Megéri
Az első napok tapasztalatai arra utalnak, hogy a belügyminisztérium aratni fog. Több tízmillió euróra számítanak, amiből valószínűleg kitermelik az egyenként 80 ezer eurós radarkészülékek árát.