Vizsgálat a túlsúlyos Malév-gép ügyében

2002.11.21. 11:30
A Malév következetesen cáfolja azt a hírügynökségi értesülést, mely szerint a cég vezérigazgatója is utasa volt a vasárnap visszafordított New York-i járatnak. A légitársaság szóvivője az Indexnek elmondta, még vizsgálják az eset körülményeit. Értesüléseink szerint kockázatosabb lett volna az üzemanyag kieresztése, mint a túlsúlyos landolás.
Mint arról beszámoltunk, a Malév New Yorkba tartó Boeing 767-ese vasárnap Esztergom fölött fordult vissza. Az első tájékoztatás szerint a gép olajnyomásmérője az egyik hajtóműben eltérő értéket mutatott, ezért a pilóta úgy döntött, hogy leállítja az egyik hajtóművet, és kényszerleszállást hajt végre Ferihegyen.

A légitársaság szóvivője, Krebsz Adrienn közölte, a felszállást követően elfolyt az egyik hajtómű kenőolaja. Azt az értesülésünket azonban, hogy egy szerelő korábban elfelejtette visszazárni a baloldali hajtómű szerelőnyílást, a vizsgálat "pár nap múlva esedékes" lezárásáig nem tudja megerősíteni a szóvivő.

A landolás után tíz perccel eresztett le a kerék
Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) csütörtöki jelentése szerint feltételezhető, hogy a karbantartás során használatos nyílás fedele az utolsó javításkor nem került vissza a helyére.

A gép túlsúlyos leszállást hajtott végre, ami azt jelenti, hogy a repülőgép 155 tonnás leszálló tömege meghaladta a rendszeres üzemeltetésben előírt 126 tonnás leszálló tömeget, de még nem érte el a maximálisan megengedett 176 tonnás leszálló tömeget. Az egy hajtóművel végrehajtott túlsúlyos leszállásból adódó intenzív fékezés magas hőhatása következtében a repülőgép egyik főfutó kereke az állóhelyre gurulás után 10 perccel nyomását eleresztette.

A PLH államigazgatási eljárás keretében vizsgálja az esemény okait, körülményeit.

Forrás: MTI

A Malév csütörtökön cáfolta azt is, hogy a leszállás során megsérült a New York-i járat. A HavariaPress információi szerint landolás közben megsérült a gép futóműve és kidurrant egy kereke. A hírügynökség úgy tudja, a Boeinget leszállás után átvizsgálták és kicserélték az egyik futóművet rögzítő úgynevezett futószárat.

Krebsz Adrienn szerint minden valóságalapot nélkülöz a hír, hogy a Malév vezérigazgatója is a gépen utazott. A szóvivő szerint az sem igaz, hogy bárki is utasította a pilótákat: a mielőbbi leszállás érdekében ne engedjék ki az üzemanyagot landolás előtt.

"A kapitányt nem utasíthatja senki, teljes döntési jogkörrel rendelkezik" - mondta a szóvivő. "A vizsgálat kideríti, hogy az adott szituációban ő, vagy a személyzet más tagja hibázott-e."

Kockázatos manőver

Szakértők szerint a pilóta roppant veszélyes manővert hajtott végre, mikor vállalta, hogy teli üzemanyagtartállyal, tehát túlsúlyosan teszi le a gépet. A gyártó cég előírásai szerint legfeljebb 9 tonna üzemanyaggal szállhat le a gép; vasárnap 42 tonna kerozinnal landolt a járat. A szóvivő szerint a Ferihegyi pályán indokolt esetben lehetséges a túlsúlyos landolás.

Az Index úgy tudja, a kapitány azért választotta a túlsúlyos landolást, mert ennek kisebb volt a kockázata, mint sérült hajtóművel órákig körözni a légtérben.