Suzukit, Opelt, Volswagent lopnak

2006.02.07. 08:46
Német és japán autókra fáj a foguk a magyarországi autótolvajoknak, akik az elmúlt években beálltak az évi 8000-9000 közötti darabszámra: a friss adatok szerint 2005-ben 8250 gépjárműlopást követtek el, ami az összes vagyon elleni bűncselekmény alig hat százaléka volt. A felderítési arány nem túl nagy, igaz, a bűnbandák egyre kevésbé értékesítik egyben az autókat, sokkal inkább darabokban, alkatrészenként keresnek rájuk vevőt.

A statisztikák szerint tavaly is nagyjából annyi autót loptak el, mint 2004-ben. Több mint 135 ezer vagyon elleni bűncselekmény történt 2005-ben, ennek alig 6 százaléka, 8250 a gépjárműlopások száma - derül ki a Belügyminisztérium Kriminálstatisztikai Értesítőjéből. Két éve valamivel több, összesen 8547 gépkocsit tulajdonítottak el.

Piaci információk szerint főleg autójavító műhelyek környékéről érkeznek a megrendelések. Egy autót 200-500 ezer forint közötti összegért kötnek el, az alkatrészeken "pult alól" tíz vagy akár százezer forintos nagyságrendben spórolhatnak a végfelhasználók. Becslések szerint a húszmilliárdos magyar autóalkatrész-piac tizedét teszi ki a feketekereskedelem - az államot így évente mintegy félmilliárd forint veszteség éri csak a forgalmiadó-bevételek kiesése miatt.

Első a Volkswagen

A tavalyi évről részletes értékeléssel szerdán szolgál a rendőrség. A többéves tapasztalat azt mutatja, hogy vannak közismerten kedvelt gépkocsitípusok. Az összesített körözési lista élén két éve a Volkswagen állt, melyet az Opel és a Suzuki követ - valószínűleg ez a hármas szerepel a 2005-ös élbolyban is. Ha kizárólag magyar tulajdonú gépjárműveket vizsgálunk, módosul a rangsor: a legtöbb körözést Suzukira adták ki, a második ugyancsak az Opel, a Volkswagen pedig a harmadik (fontos megjegyezni, hogy ezekből az autókból értékesítik a legtöbbet, vagyis "van miből" lopni).

Évjárat szerint is összevethetők az adatok, így például a magyar felségjelzésű, 2004-es évjáratú kocsik körözési listáján az Opelnek az első, a Suzukinak a második, míg a Volkswagennek "csak" a hetedik hely jutott ebben a rangsorban. Az összes körözött jármű közül a 2004-es gyártású autók aránya 5, a 2003-ban készülteké 10, míg a 2000 előtti évjáratú gépkocsiké 63 százalék. A gépkocsik nagyobb részét alkatrészként értékesítik, egyre nehezebb ugyanis külföldre csempészni a járművet.

Kiviszik

Ha mégis, a szomszédos déli országok helyett ma Ukrajnán keresztül viszik az ki autókat, de divatos az Ausztrián keresztül Szerbiába, illetve Olaszországon keresztül az észak-afrikai országokba történő szállítás is. Megnőtt a lízinghez kapcsolódó csalások száma: az autót külföldre viszik, majd eladják, és csak ezután jelentik be a lopást. A gyártók is megpróbálják visszaszorítani a lopásokat, ezért a drágább alkatrészeket azonosító jellel látják el, hogy megnehezítsék az értékesítést.