Montenegro: a mozdonyvezetőt hibáztatják a tragédiáért

2006.01.26. 10:34
A montenegrói vasúttársaság szakértői szerint a hétfőn Podgorica mellett történt súlyos vonatszerencsétlenséget a mozdonyvezető gondatlansága okozta. A nyomozással megbízott vizsgálóbíró viszont úgy véli: a vasúttársaság elhamarkodottan ítélkezik.

A Montenegróban szakadékba zuhant vasúti szerelvény személyzete nem az előírásoknak megfelelően járt el, hogy megakadályozza a tragédiát - állapította meg a vasúttársaság rendkívüli esetekkel foglalkozó bizottsága.


A tragédia képei

A Bijelo Polje és Bar között közlekedő személyvonat a Podgoricától 15 kilométerre északkeletre fekvő Bioce falunál siklott ki hétfő este. Négy, utasokkal teli kocsija a Moraca folyó 30-50 méter mély kanyonjába zuhant. A tragédiában 44-en - közöttük hat gyerek - vesztették életüket, a közel kétszáz sérült felerészben ugyancsak gyerek volt.

Az ártatlanság vélelme

A vasúttársaságnál a tragédia okait vizsgáló testület azt állapította meg, hogy a mozdonyvezetőnek - észlelve a fék hibáját - négy "keményfékkel" és négy fékpapuccsal kellett volna biztosítania a vonat mozdulatlanságát, miután megállította a vonatot a nyílt pályán. A mozdonyvezető ehelyett csak három fékpapucsot helyezett el, amelyek közül ráadásul kettőt helytelenül illesztett a vonat kerekéhez. Ez nem volt elegendő ahhoz, hogy megakadályozza a vonat elindulását.

A tragédia kivizsgálásával megbízott Zoran Radovic podgoricai vizsgálóbíró kedden a nyomozás előzetes eredményeiből arra következtetett, hogy a balesetet valószínűleg az okozta, hogy a szerelvény fékrendszere felmondta a szolgálatot. Radovic szerint a vasúttársaság közleményeivel csak árt a nyomozásnak, megelőlegezi a vizsgálat eredményeit és sérti az ártatlanság vélelmének elvét. A vizsgálóbíró szerint a vasúttársaságnak nem lenne szabad a nyilvánosság elé tárnia következtetéseit a bűnvádi eljárás lezárása előtt.

Pánik tört ki

A vizsgálóbíró a kórházban hallgatta ki Slobodan Drobnjak mozdonyvezetőt, aki azt állította: az előírásoknak megfelelően mindent megtett azért, hogy megakadályozza a vonat elindulását. Amikor észlelte a fékhibát, megállította a szerelvényt, négy fékpapucsot helyezett el a kerekeknél, de a szerelvény mégis megmozdult. Ekkor felugrott rá, noha tudta, hogy a biztos halálba megy.

A mozdonyvezető segítséget hívott Podgoricából, az egyetlen kalauzt elküldte a sínek mentén a szomszédos állomásra, de fél órán át sehonnan sem érkezett segítség. Az egyik napilapnak egy túlélő azt mondta: amikor a vonat megmozdult, az utasok rájöttek, hogy a fékrendszer felmondta a szolgálatot és pánik tört ki. Az illető többedmagával megpróbálta meghúzni a vészféket, de a fékkar "egy milliméterre sem mozdult".

Szerbia-Montenegróban tart a nemzeti gyász, a közintézményekben félárbocra vannak eresztve a zászlók, az újságok fekete-fehér kivitelben jelennek meg, az elektronikus médiák komolyzenét sugároznak.