Lehet, hogy nem is lopták el az autóját

2008.04.12. 12:04
Tavaly az ötvenhatos forradalom emléknapja körül tűnt el autója? Lehet hogy nem is lopták el, és a Közlekedési Múzeum előtt megtalálja. A rendőrség ugyanis sok helyről elszállíttatta annak idején az útban lévő autókat, de nem minden esetben sikerült azután a tulajdonossal ezt közölni is.

A Városliget szélén, a Közlekedési Múzeum előtt tucatnyi gazdátlan autó parkol sorban. Ez önmagában annyira nem különleges jelenség Budapesten, hiszen a forgalomból kivonás hivatalos nyűgét - és főleg költségeit - lerázó tulajdonosok által szándékosan utcán felejtett, gazdátlanul rohadó autó rengeteg van a főváros közterületein, ingyenes parkolóiban, út szélén, járdára felparkolva.

A múzeum előtti parkolóban álló, és az enyészet által részben már birtokba vett személyautók története azonban jobbára más. Ezeket nagyrészt tavaly októberben hozta át ide a rendőrség, és a jelek szerint elvesztek a hatósági bürokrácia benzingőzös útvesztőjében.

Őszödtől tavaszig

Valószínűleg többé-kevésbé mindenkinek feltűnt, hogy az utóbbi években - mondjuk kábé az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése óta - egyre többször van a nagyobb ünnepnapok környékén egész várost megbénító forgalomkorlátozás, útlezárás és rendőri ellenőrzés. Ezen jeles alkalmak előtt a BRFK közli az összes lehetséges információs csatornán, hogy merre, hol lesznek lezárt közterületek, utak, utcák, minden esetben hangsúlyozva, hogy az autósok lehetőleg vigyék el autóikat a lezárásra ítélt területekről, különben a rendőrség elszállíttatja azokat.

Képek a múzeum előtti parkolóból

2007. október 23-i ünnepségekre, megemlékezésekre (és rendbontásokra) készülve is adott ki 2007.10.19. péntek 09:18-kor ilyen részletes közleményt a BRFK "2007. október 21-22-23-i rendezvények és forgalomkorlátozás" címmel. A médiát is tájékoztatták a biztonsági intézkedésekről, a sajtó, így például az Index is hírt adott a lezárásokról.

"A rendőrség elszállíttatja"

"Ezek az autók október 22-én este még nem voltak itt" - mondja Ferencz Zsóka, a múzeum munkatársa, miután számba vettük a tucatnyi gazdátlan, lassan fél éve a parkolóban porosodó, ablakmosó lapátja alatt szórólapot gyűjtő autót. Van köztük több teljesen rendben lévő, jó állapotú, szép példány, amiket gyanúnk szerint még most is sirat tulajdonosa. Például az arany Nissan Micrát, vagy a Renault Twingot mi is örömmel elfogadnánk, ha a kezünkbe nyomnák a slusszkulcsot.

Rendszám, gyártmány, szín

  • AEC-427 Trabant, bézs
  • AGS-688 Citroën BX, ezüst
  • BEP-961 Fiat Uno 45, piros
  • CBC-426 Polski, barna
  • CIV-664 Opel Kadett, bordó
  • DEG-933 Fiat Regata, fehér
  • EKP-425 Nissan Pickup, fekete
  • ESF-834 Mercedes 230 CE, sötétszürke
  • EUU-167 Škoda Favorit, fehér
  • GGM-314 Nissan Micra, arany
  • IBK-880 Ford Mondeo, ezüst
  • ILS-392 Suzuki Swift, ezüst
  • IYK-303 Renault Twingo, fekete

A rendőrség feltehetőleg a közeli Ötvenhatosok teréről hozta ide az autókat, erre utal a kiadott közleményben is az a rész, hogy "A Budapesti Rendőr-főkapitányság értesíti a járművezetőket és az üzemeltetőket, hogy az október 22-23-i központi megemlékezés zavartalan lebonyolítása érdekében az alábbi forgalomkorlátozás lép életbe a főváros területén: Tilos megállni: Budapest XIV., ’56-osok terén [...]".

Igaz, ami igaz, arra már csak a közleményhez csatolt (finoman szólva eldugott) "letölthető dokumentum: forgalomkorlatozas.ppt (120952KB)" utolsó lapjai hívják fel a figyelmet, hogy mit kockáztat az az autós, aki a forgalomkorlátozásra fittyet hány. "A megállási tilalmakat közúti jelzőtáblák jelzik. A rendőrség kéri a járművezetőket és üzemeltetőket, hogy a rendezvények zavartalan lebonyolítása érdekében az érintett útvonalakat kerüljék el, valamint a megállási tilalommal jelzett területeken ne várakozzanak. A rendezvények helyszíneit lehetőség szerint tömegközlekedési eszközökkel közelítsék meg! A jelzőtáblák ellenére tilos helyen parkoló gépjárműveket a rendőrség elszállíttatja."

Nos, úgy tűnik ez történhetett az általunk is szemügyre vett járművekkel, az egykori Felvonulási térhez igen közel lévő, múzeum előtti parkolóban álló autók jó részén látszik hogy napi használatban voltak. Plüssfigurák, napi használati tárgyak, üdítőspalackok és egyéb személyes holmik vannak bennük. Szemre tehát úgy tűnik, a tulajdonosok zöme nem szándékosan hagyta a múzeum előtt autóját, erre utal az is, hogy van, amelyiknek az elmúlt fél évben járt le a forgalmija.

A rendőrség elvileg minden autótulajdonost értesített arról, ha valahová átszállították autóját. A gyakorlatban úgy tűnik, hogy ez nem minden esetben történt zökkenőmentesen. Ez konkrétan akkor derült ki, amikor nemrég egy viharban az egyik autóra rádőlt egy fa, és a roncs elszállításáért felelős fővárosi közterület-felügyelők megkeresték a tulajt, aki ekkor tudta meg hol is volt fél évig az autója.

Patthelyzet

A jelenségre egyébként a Ford Klub Magyarország hívta fel a figyelmünket, ők tartanak április 13-án, vasárnap évadnyitó találkozót a múzeum előtti parkolóban, és a szervezési munkák közben ütköztek abba a nehézségbe, amit a gazdátlan, így helyet foglaló autók jelentenek. Mivel a több száz várható résztvevő miatt szükség lett volna minden talpalatnyi helyre, vállalták volna, hogy saját költségen máshová átszállítják a gazdátlan autókat.

A rendőrség azonban ezt nem engedélyezte, mondván, efféle tevékenységre a klubnak nincs jogosítványa, de a baj leginkább az, hogy "a tulajdonosok értesítése és engedélye nélkül nem lehet arrébb vinni őket" - mondja az egyik szervező, aki egyébként utánanézett és úgy találta, hogy a magyarorszag.hu-n elérhető adatok szerint hat itt parkoló autó forgalmi engedélyének érvényessége járt le, vagy lett kivonva a forgalomból. "Kicsit patthelyzet, ők nem csinálják, mi nem csinálhatjuk, a tulajdonosok meg nem tudnak semmit" - mondja.

Senki autói a senkiföldjén

A helyzet tehát az, hogy jelenleg sem a rendőrség, sem a közterület felügyelet nem intézkedik, a múzeum többszöri kérésére ellenére sem. "Pedig itt szinte egymást érik a különféle rendezvények, a múzeumnak is lesz hamarosan több programja, különféle autós találkozók, na most hogy néz ki majd például a sok szép veteránautó közt, ez a pár már félig-meddig lerobbanófélben lévő jármű?" A Városliget részének számító parkoló amúgy a főváros illetékességi köréhez tartozik, az egy sarokkal odébb lévő parkoló már a Zuglói önkormányzaté. "Lehet, ha oda vitték volna az autókat, talán nem fájna most a fejünk mindemiatt" - mondja Ferencz Zsóka az útban lévő az autókról és nem titkolja, nagyon örülne, ha megszűnne a múzeum számára is áldatlan állapot, bár fogalma sincs már, hogy kihez forduljon.

Ismerje fel autóját!

Kicsit arréb sétálunk pár métert, át Zuglóba és mit tesz isten, a kis sörözőpavilonnál belefutunk két közterületisbe. Természetesen nem nyilatkozhatnak, így csak beszélgetünk erről-arról. Autóroncsok elszállítása valóban az ő feladatuk, de a gyakorlat az, hogy ha szemmel láthatóan nem hajtható be az autó tulajdonosától a jármű elszállításának költsége - mondjuk mert leszerelte a rendszámtáblát és így nem azonosítható be -, akkor egy szalmaszálat sem tesznek keresztbe, a roncs marad és még roncsabb lesz, a monorierdői rozsdatemető nem gyarapodik újabb darabbal. A helyzet megoldására tehát ők sem tudnak tippeket adni.

Mellékszál, de talán nem lényegtelen - és itt segíthet is az Index az autók adatainak és fotójának közlésével, hogy könnyen lehet, hogy sokan ellopottnak hiszik autójukat, csak mert az októberi ünnep után nem találták ott, ahol azelőtt hagyták. Még az is lehet, hogy feljelentést is tettek az illetékes kapitányságon autólopás címén.

Nem mellékszál, és nem is lényegtelen, hogy úgy tudni, annak idején a biztosításért közvetve felelős Rendőrségi Biztonsági Szolgálat (Rebisz) szállíttatta át szerződéses vállalkozóival az autókat múzeum elé, a legközelebb lévő, ingyenes parkolóba. Csakhogy igen nehéz a meglehetősen sokrétű feladatkörrel megvert rendőri szervezeten mostanában bármit is számon kérni, mivel az utóbbi idők nagy rendészeti átalakulásai közben megszűntek, utódjai lettek például a Készenléti Rendőrség (azaz a kommandósok) és a Repülőtéri Biztonsági Igazgatóság (a Ferihegyi speciális rendőrség).

A patthelyzet tehát úgy tűnik egyelőre marad, mi a magunk részéről csak annyit tudunk most hozzátenni, hogy aki hallja, adja át, hogy van pár autó a Közlekedési Múzeum előttl. Nézzék meg képeinket, a rendszámokat, az autók színét és típusát, és ha megtalálták fél éve eltűnt autójukat, tudassák velünk is!