Százéves gőzmozdonyt találtak a föld alatt

2005.04.16. 11:10
Öt méteres földréteg alatt pihent idáig az a tizenkilencedik században gyártott mozdony, amire hídépítő munkások bukkantak Kína egyik északkeleti tartományában. Kína az egyik utolsó ország a Földön, aminek vasútvonalain még a századfordulón is rendszeresen szolgáltak gőzmozdonyok.

Hídépítő munkások meglepő leletre bukkantak a Lalin folyó partján, Kína északkeleti, Csilin tartományában. Egy vasúti híd pillérjeinek építésekor hatalmas fémtárgyba ütköztek március végén a földmunkagépek, és április 13-án sikerült is kiemelni egy feltehetőleg amerikai gyártmányú gőzmozdonyt.

Öt méter mélyen


Klikk a nagyításhoz! (Fotó: EPA)

A mozdony öt méteres földréteg alatt pihent idáig Szungjüan város közelében, ahol már korábban is állt vasúti híd. A gőzös a szakértők szerint 1898-ban készült Philadelphiában, és valószínűleg a második világháború alatt zuhant le a hídról, írja a Yangcheng Evening News. Egyes értesülések szerint a megtalált mozdony egy négyhengeres Baldwin 2-8-0s, amit a Chinese Eastern Railway számára gyártották 1898 és 1900 között, és összesen 121 ilyen épült az idők során.

Könnyen elképzelhető, hogy az Észak-Koreával határos északkeleti tartományban kiásott mozdony "nincs egyedül", a hatalmas ázsiai országban még az ezredfordulón is rengeteg gőzmozdony közlekedett, és viharos huszadik századi történelem több hasonló szerelvény vesztét is okozhatta. A kiemelt mozdony további sorsa egyelőre kérdéses, noha világszerte egyre erősebb a törekvés, hogy a hasonló ipartörténeti ereklyéket megmentsék. A Yahoo Groups "Steam in China" listáján levelező gőzmozdonybarátok mindenesetre szeretnék, ha a kínai hatóságok felismernék a vasútlelet történelmi jelentőségét, és nem hagynák veszni az évszázados szerkezetet. (Egy 2-8-0-ás mozdony a Pekingi Vasúti Múzeumban is látható.)

Gőzkorszak

Kína az egyik utolsó ország a Földön, aminek vasútvonalain még a századfordulón is rendszeresen szolgáltak gőzmozdonyok. A nemzeti vasúttársaság több mint tíz évvel ezelőtt határozta el, hogy 2000-re végleg beszünteti a gőzösök használatát, amit 2002-re sikeresen végre is hajtott.


Klikk a nagyításhoz! (Fotó: EPA)

Azonban a kilencvenes évek óta egyre szaporodó kis tartományi vasúttársaságoknak köszönhetően a leselejtezett gőzmozdonyok egy része nem a vaskohókban végezte, hanem az ország eldugottabb vidékein szolgálnak jelenleg is, bár a "gőzkorszak" vége egyre közeledik, ugyanis a kormány újabb döntése értelmében az évtized közepére mindenünnen vissza kell vonni ezeket a szerkezeteket, teret adva a dízelmozdonyoknak.

A Baldwin

A philadelphiai Baldwin mozdonygyárat 1831-ben alapították, és a több mint száz éves működése alatt igen tekintélyes céggé nőtte ki magát, az Egyesült Államokon kívül szállított mozdonyokat többek között Angliába, Franciaországba, Kínába, Indiába, Új-Zélandra és Egyiptomba is. A cég 1950-ben, a gőzkorszak alkonyán a két másik nagy mozdonygyártó céggel együtt beolvadt a Baldwin-Lima-Hamilton Vállalatba, ami végül nem sokkal később, 1954-ben szüntette be a gőzmozdonyok gyártását.