'Nagy Testvér' az osztrák utakon

2003.08.12. 12:50
Állandóan figyelő videorendszer tervét dolgozták ki az osztrák hatóságok az ausztriai közutak biztonságának a javítása érdekében. A Profil című osztrák hírmagazin legfrissebb számában már a gyorshajtók elleni csodafegyvernek nevezte az új rendszert.
A szakaszellenőrző rendszernek nevezhető módszer lényege, hogy egy kiválasztott útszakasz kezdő és végpontján is egy-egy videokamera rögzíti a járművek áthaladásának az időpontját. Így a két időpont közötti különbségből, valamint a megtett távolságból azonnal megállapítható a sebesség, és felvétellel dokumentálható a gyorshajtás.

Először Bécsben

Az osztrák sajtóban már "közúti Nagy Testvérnek" is elnevezett új rendszer első állomását Bécsben szerelték fel egy olyan útszakaszon, ahol a járművezetők igen gyakran túllépik a megengedett 80 km/h sebességet. A rendszer újdonsága abban rejlik, hogy semmi sem figyelmezteti a gyorshajtókat a lelepleződés veszélyére: nem látható rendőr vagy rendőrautó, nincsen radarberendezés, semmit sem jeleznek a radardetektorok. A "közúti Nagy Testvér" bárhol és észrevétlenül lecsaphat a szabálytalankodókra, nincs szükség a közlekedés-rendészet helyi beavatkozására.

Ezer halott évente

Szabálytalankodók Ausztriában is szép számmal akadnak a közutakon. A sajtóban ismertetett statisztikák szerint tavaly 1,3 millió feljelentést tettek a gyorshajtók ellen. A közúti balesetek riasztó statisztikái szerint a múlt évben több mint 43 ezer - személyi sérüléssel járó - közúti baleset történt az osztrák közutakon. Összesem 956-an haltak meg ilyen balesetekben, és közel 57 ezren szenvedtek különböző fokú sérüléseket.

Százhatvannal az autópályákon?

Ausztriában egyébként a nyár állandó vitatémájává vált a sajtóban az a javaslat, hogy az eddigi 130 km/h-ról emeljék 160 km/h-ra az autópályákon a megengedett maximális sebességet. Az első közvélemény-kutatási adatok szerint a megkérdezettek 36 százaléka támogatja, míg 61 százaléka elutasítja a javaslatot. A támogatók szerint a gépkocsik műszaki adottságai már lehetővé teszik az autópályákon a gyorsabb közlekedést, hiszen például a mai fékrendszerek osztrák szakértők szerint 160 km/h-ás tempónál 105 méteres fékúton állítják meg a járműveket, míg 20 évvel ezelőtt ilyen sebességnél 141 méter volt a fékút. Amíg a vita eldől, marad az ellenőrzés szigorítása. Az egyik osztrák lap megfogalmazása szerint a gépkocsivezetők számára addig is 427 megfigyelő kamera, 84 videorendszer és a közlekedés-rendészet által használt 1314 sebességmérő radarpisztoly teszi nehezebbé az életet Ausztria közútjain.