A Reader's Digest kedvenc márkái: szakmaiatlan felmérés

2003.08.05. 15:17
Szakmailag vérlázító a Reader's Digest piackutatásnak feltüntetett Megbízható Márkák elnevezésű felmérése - nyilatkozta az Indexnek a Piackutatók Magyarországi Szövetségének elnöke. A szervezet nyilatkozatban tiltakozik a folyóirat reklámízű, minden szakmai szabályt felrúgó brandrangsor miatt, amely "etikailag megkérdőjelezhető, és egészében alkalmas a szakma és a fogyasztók megtévesztésére". A Reader's Digest üzleti igazgatója szerint viszont a piackutatók európai szövetségének kellene tiltakozni, mert a magyar RD 17 másik európai kiadással egyidőben csupán egy, a londoni központban kitalált projektet hajtott végre.
Reader's Digest Megbízható Márkák elnevezésű felmérése és az arra épülő kampány nem felel meg a fent említett szakmai-etikai követelményeknek - áll a Piackutatók Magyarországi Szövetségének közleményében, amelyet a szervezet ad-hoc bizottsága által lefolytatott vizsgálat után adott ki. A folyóirat saját előfizetői adatbázisából kiválasztva "reprezentatív mintavétellel" kérte olvasóit, hogy 30 termékkategóriában nevezzék meg kedvenc márkájukat. Az előfizetők egy kérdőívet visszaküldve többek között megnevezhették a számukra legkedvesebb plazát, a mobilszolgáltatót, vagy mobiltelefon és gépkocsi márkát.

Íratlan és írott etikai szabályait

A Piackutatók Magyarországi Szövetségének közleménye hangsúlyozza: "ahhoz, hogy a piackutatások betölthessék nélkülözhetetlen tájékoztató funkcióikat, szakmailag megalapozottnak és korrektnek kell lenniük, az esetleges nyilvánosságra hozatalnál pedig be kell tartaniuk a szakma íratlan és írott etikai szabályait"

Reklám és szakszerűtlenség

A szövetség elnöke az Index kérdésére elmondta, azért foglalkoztak az idén immár harmadszor megismételt felméréssel, mert "abban olyan módon kapcsolódik össze a reklám és a szakszerűtlenség, hogy azt már nem lehetett szó nélkül hagyni". Hoffmann Márta szerint annál etikátlanabb megoldást el sem lehet képzelni, mint az egyik kategória elsőnek kihozott cége a rangsorral szemben egész oldalas hirdetésben reklámozhatja magát. Az elnök "vérlázítóan szakmaiatlannak" nevezte az RD kimutatásait, amelyek a nem megfelelő mintavétel miatt félrevezetőek is. Összehasonlításul elmondta: egy politikai párt esetleg jelentős számú szimpatizánsának megkérdezésével készült közvélemény-kutatás sem a valós helyzetet tükrözné. Ráadásul a válaszadók a kérdőívekben kedvenc márkáikat nevezték meg, a lap viszont a listavezető márkákat félrevezető módon legmegbízhatóbb márkának nevezi.

Londonban találták ki

A Reader's Digest munkatársai között tényleg nincs piackutató - ismerte el az Index kérdésére Sárközy Ágnes üzleti igazgató, de hozzátette: nem is volt szükség kutatóra. A magyarországi felmérést ugyanis a cég londoni központjában találták ki, és ugyanezt a felmérést 17 európai országban párhuzamosan bonyolították le. Sárközy Ágnes szerint miután ők csak végrehajtották a projektet, ezért a piackutatóknak Londonban kellene tiltakozniuk. Az igazgató elárulta azonban, hogy a szakma esetleges aggályai ellenére jövőre is lesz hasonló rangsor készítés.