Népszerűbb a sörnél a bor

2002.02.05. 15:09
Egy a szeszes italok népszerűségét vizsgáló elemzés szerint, míg korábban a magyarok a sört szerették inkább, újabban a borivás dívik. Ez a tendencia egybecseng a németországi vizsgálatok eredményeivel. A GfK Piackutató Intézet szerint a férfiak ötször gyakrabban isznak bort, mint a nők.
A bort háromszor annyi férfi, mint nő tartja különösen kedvelt italnak, ugyanis a férfiak 51, a nőknek viszont csak 16 százaléka szereti. Átlagosan szívesen issza a bort a felnőtt lakosság közel egyharmada. Ez az arány évek óta lassan emelkedő tendenciát mutat, így a bor pozíciója erősödik - állapította meg a GfK Piackutató Intézet felmérése.

Heti egyszer

A kedveltségtől eltérő trend jellemzi a fogyasztás gyakoriságát. Míg 1989-ben egy átlagos magyar felnőtt hetente egyszer ivott bort, 1990-től ez az érték néhány éven keresztül csökkent. A trend most megfordulni látszik: a két évvel ezelőtti heti átlag 0,7 alkalom után 0,9-es középértéket állapítottak meg.

Idősebbek, fővárosiak itala

A férfiak ötször olyan gyakran isznak bort, mint a nők. Életkor szerint a 40 évesnél idősebbek az átlagosnál többször, a fiatalabbak kevesebbszer fogyasztanak. A lakóhelyeknél figyelemre méltó, hogy korábban a legkisebb falvakat jellemezte a leggyakoribb fogyasztás, ami a lakosság számának növekedésével ritkult. Településnagyság szerint nincsenek eltérések, viszont ma már egyértelműen a budapestiek a "nagyobb" borivók.

Kevesebbszer iszunk sört

Érdekes változást látunk, ha összehasonlítjuk a bor és a sör megítélését. A GfK első felmérése idején a bornál többen kedvelték a sört, egészen pontosan a megkérdezettek 34 százaléka. Ma viszont kevesebb a sörös, mint a boros. Ugyanígy a fogyasztás gyakoriságában a bor megelőzte a sört a legutóbbi évek során, mivel sört átlagosan egy felnőtt hetenként 1,2 alkalommal ivott 1989-ben, míg tavaly már csak 0,6-szor.

A németek is "borosodnak"

A tavalyi év első félévében a németországi háztartások alkoholvásárlásra fordított kiadásainak 32,3 százalékából bort vettek, míg sörre csak 32,2 százaléknyit adtak ki.

A nürnbergi GfK piackutató 1995 óta kíséri figyelemmel a két szeszesitalféle fogyasztásának alakulását, és azóta minden évben a sör vezetett a hagyományosan sörfogyasztó németek alkoholkiadásaiban a bor előtt.