Nem tűrik a németek a sebességkorlátozást

2007.03.13. 08:58
A klímaváltozás elleni harc jegyében azt javasolta az EU környezetvédelmi biztosa, Németországban is legyen sebességhatár az autópályákon. A német közlekedési miniszter nem támogatja a tervet, mert szerinte elenyésző mértékben lehetne csökkenteni a szénmonoxid kibocsátást még akkor is, ha 110 kilométerben maximálnák a sebességhatárt.

Élesen elvetették Németországban Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi EU-biztos javaslatát a sebességkorlátozás bevezetéséről az autópályákon. Dimasz a Bild am Sonntag című lapnak nyilatkozva vetette fel, hogy néhány egyszerű eszközzel sokat lehetne tenni a klímaváltozás elleni harcban, s ilyen lehetne a tempólimit, amely a legtöbb országban bevett gyakorlat, csak Németországban ütközik komoly ellenállásba.

Dimasz ötletét hatalmas felhördülés követte Németországban. Még Sigmar Gabriel környezetvédelmi miniszter is elutasította a sebességkorlátozás klímavédelmi célú bevezetését, pedig szerinte a közlekedésbiztonság szempontjából hasznos lenne a limit.

Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter szerint még akkor is csak 0,6 százalékkal lehetne csökkenteni a német szén-dioxid-kibocsátást, ha legfeljebb 100 km/h-s sebességet engednének meg (ami nyilvánvalóan komolytalan elképzelés), a sokkal reálisabbnak tűnő 120 km/h-s plafon elrendelésénél pedig csak 0,3 százalék lenne a lefaragás.

Tiefensee szerint elegendő, hogy az utak 98 százalékán (vagyis a sztrádákon kívüli közutakon) van sebességhatár. Peter Struck, a szociáldemokraták parlamenti frakcióvezetője pedig egyenesen "klímahisztéria" kialakulásáról beszélt az ügy kapcsán. Szerinte a globális felmelegedés megelőzésével kapcsolatos vitáknak egyértelműen kedvezőtlen következményei vannak a gazdaságra.

Dimasz szerint azonban a múlt hét végi EU-csúcson felvállalt klímavédelmi célkitűzések (így a CO2-kibocsátás 20 százalékos csökkentése 2020-ra vagy a megújuló energiaforrások arányának 20 százalékra emelése ugyanakkorra) nem elégségesek.