'Ha miklósiak vagytok, menjetek haza aludni'

2006.01.23. 11:23
Több óra hosszán keresztül állt a vasúti forgalom felsővezeték-szakadás miatt vasárnap este Törökszentmiklós határában. Először csak pletykák terjengtek, majd egy kalauz is végigment a vonaton, az állomásfőnöknek azonban senki sem szólt, hogy mikor is indulhat meg a forgalom.

Szolnok és Szajol között több helyen leszakadt a vasúti felsővezeték vasárnap este hét óra körül. Az Index fórumán több utas is arról panaszkodott, hogy a több órás veszteglésre kényszerülő utasokat senki sem tájékoztatta arról, hogy mi történt.

Most északkeleten van káosz
A szokatlan hideg és a hófúvások miatt akadozik a közlekedés Észak-Magyarországon, mind a vonatok, mind pedig az autóbuszok jelentős késésekkel járnak. Kavalecz Imre MÁV-szóvivő szerint elsősorban a Miskolc és Nyíregyháza környéki vonalakon kell járatkimaradásokkal számolni, de máshol nagy késések vannak. Sok helyen a megrongálódott vasúti felsővezeték-rendszer és a váltóállítás okoz gondot.

Nem megy tovább

Kuk22 például törökszentmiklósi lakásuktól háromszáz méterre ücsörgött három órán át a vonaton. A vonat 20:32 perckor - öt perces késéssel - állt be a törökszentmiklósi állomásra. Senki sem szólt arról, hogy a másfél órával azelőtt leszakadt felsővezeték miatt a vonat nem megy tovább.

Pletykák azért már terjengnek a leszakadt felsővezetékről, de semmi több. Húsz percnek kell eltelnie ahhoz, hogy egy kalauz végigmenjen a vonaton, és elmondja, hogy mi történt, és legfeljebb két óra hosszáig nem tud továbbmenni a vonat. "Örüljünk, hogy van világítás és fűtés - még!". Kuk22 szerint ekkor még a feszült hangulat oldásának tűnt a humoros megjegyzés.

Száz perc múlva a világítást takarékra vették, az addig tűzforró ülések lassan hűlni kezdtek, újabb információ nincs arról, hogy az ígért két órán belül megindul-e a forgalom. Újabb egy óra telik el, amikor Kuk22 elindul hazafelé, de azért még benéz a törökszentmiklósi állomásfőnökhöz. "21 órakor hívtak, hogy 22 óra körül kész lesz, azóta semmi hivatalos értesítés - mondja az állomásfőnök. - Annyit tudok, hogy nagyon hosszan leszakadt, még több óra is lehet, ha miklósiak vagytok, szerintem menjetek haza aludni." Így tettek.

Dízel: kizárva

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője szerint a tájékoztatás rendben zajlott vasárnap este, a pályaudvarokon és a vonatokon is megfelelően tájékoztatták az utasokat. Arra nem volt lehetőség, hogy dízelmozdonyokkal húzzák át a kocsikat az érintett szakaszon, mert nem lett volna biztonságos.

Felvetettük, hogy a MÁV honlapjára miért nem kerülnek ki a friss hírek. A szóvivő szerint erre nincs külön ember, de a tervek között szerepel, hogy feláll egy minimális létszámmal működő szerkesztőség.

Pedig felkészültek

A Kelet-Magyarországról érkező IC-k egyébként már a felsővezeték-szakadás előtt is többet késtek negyed óránál, a pótjegyeket mégsem fizették vissza. A szóvivő szerint a rossz időjárási körülmények miatt mentek lassabban a vonatok (100-120 kilométeres óránként sebességről 60-80 kilométerre kellett csökkenteni a sebességet, mert a viharos szél miatt a villanymozdony áramszedője beleakadhat a felsővezetékbe), ezért nem kell visszafizetni a pótdíjat.

A MÁV egyébként, mint Kavalecz Imre elmondta, idén is felkészült a télre.