Harmadik napja vannak áram nélkül Vasban, Zalában

2009.01.30. 21:31
Elkeseredettek és dühösek a rendkívüli havazástól sújtott Vas és Zala megyei települések lakói. Az áramszolgáltató péntek estére ígérte a helyreállítást.

Vas megyében Bajánsenyén, Halastón és Kercaszomoron harmadik napja nincs áram, további hat településen pedig csak részlegesen, aggregátorok üzemeltetésével tudják biztosítani a szolgáltatást, közölte Csikós Nagy József, a Vas Megyei Védelmi Bizottság titkára.

"Az érintett települések lakói elkeseredettek, a polgármesterek pedig egyre dühösebbek, mert nem kapnak megfelelő tájékoztatást az E.ON szakembereitől, így nem tudják megmondani az embereknek, hogy mikor áll helyre az áramszolgáltatás" - mondta.

Elkeseredettek az emberek azokban a zalai falvakban is, ahol szintén harmadik napja nincs áramszolgáltatás. Manninger Jenő, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke pénteken több településre is ellátogatott és tapasztalatai szerint leginkább a tájékoztatást hiányolják az áram nélkül maradt települések lakói. Tudják, hogy a szolgáltató szakemberei dolgoznak, de azt nem tudják és senkitől nem kapnak információt, hogy meddig tarthat ez a helyzet.

A közgyűlés elnöke szerint az áramhiány ennyi idő után már nemcsak kényelmetlenséget, de károkat is okoz, hiszen kiolvadnak a mélyhűtők, ahol az emberek a tartalékaikat tárolják. Elmondta, hogy az E.ON a megyei védelmi bizottságot naponta többször tájékoztatja írásban is a pillanatnyi helyzetről, de mégsem lehet előre tervezni. Manninger Jenő Szilvágyon és Gellénházán járt, ahol aggregátorokkal a települések egy részét ellátják árammal, de így is csak néhány órára van villany.

Állattenyésztőknél is járt, akik szintén áramfejlesztőkkel ideiglenesen meg tudták oldani az áramellátást, de ez sokba kerül, és számukra is gond, hogy nem tudni, meddig tart az átmeneti állapot.

A zalai közgyűlés elnöke elmondta: megfogalmazódott a szándék arra, hogy az érintett települések jegyzőitől összegzést kérnek a károkról, és "megkeressük a jogi módját, hogy kártérítéssel éljünk". Információja szerint a fogyasztóvédelmi egyesületnek is az a véleménye, hogy az áramszolgáltatást 24 órán belül biztosítani kellett volna.

A betonoszlopok úgy törtek el mint a gyufaszálak

Patay László, az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. igazgatóságának elnöke péntek kora este az MTI-nek elmondta: délután öt órára háromezerre sikerült leszorítani azoknak az ügyfeleknek a számát, akik áramellátás nélkül voltak. A munkák, szavai szerint, a befejezéséhez közelednek és reményeik szerint estére az összes lakossági ügyfelet vissza tudják kapcsolni a Nyugat-Dunántúlon.

Patay László elmondta, hogy szakembereik vizsgálták a meghibásodás okait és egyértelmű, hogy a nagy mennyiségű, vizes tapadó hó valamint az erős szél, a viharos széllökések okozták a meghibásodásokat, oszloptöréseket. "A kettő együtt jóval túl volt azon, amit egy oszlopnak a szabványok szerint el kell bírnia" - mondta.

Szavai szerint a hálózatot tervszerűen karbantartották, tehát nem arról volt szó, hogy az oszlopok, vagy a vezetékek elhasználódtak volna. "A betonoszlopok úgy törtek el mint a gyufaszálak, pedig ezek a hálózatok egy-két évesek voltak" - tette hozzá.

Patay László szerint "a 40 év óta nem tapasztalt helyzetre" nem készülhetett fel a szolgáltató, véleménye szerint munkatársaival mindent megtettek azért, hogy a lehető legrövidebb időn belül helyreállítsák a szolgáltatást.

Az igazgatósági elnök hozzátette: örül, hogy a Magyar Energia Hivatal vizsgálatot folytat, szerinte ugyanis ez a vizsgálat azt fogja megerősíteni, hogy a szolgáltató "profi módon állt hozzá" az üzemzavar elhárításhoz.