Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kettős hiba okozta a vonatbalesetet?

2002.03.04. 12:35
Egy bécsi hetilap arról írt, hogy miközben darabokra szedik az ausztriai vonatbaleset fékhibás vagonját, a tragédia okaira valójában már fény derült. Eszerint a magyar és az osztrák fél részéről is történt mulasztás.
Magyarországon tudtak a múlt kedden Wampersdorfnál szerencsétlenül járt GYSEV-tehervonat egyik vagonjának fékhibájáról - közölte a Profil című bécsi hetilap hétfői számában "magas körökből származó kiszivárogtatásra" hivatkozva. Miközben a tehervonat harmadik kocsiját, amely a balesetet okozta, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) jedlersdorfi különleges műhelyében szinte ízekre szedik, az értesülés szerint a baleset oka és lezajlása tulajdonképpen már tisztázott.

Nem jelezték a hibát

A Profilnak kiszivárogtatott értesülés szerint a magyar vasutasok észlelték, hogy a szerelvény egyik kocsiján hibás egy légtelenítő szelep, ezért azt elzárták. Mivel azonban így a kocsi fékjei nem működtek, a vagont "utánfutóként" a szerelvény végére kötötték. Ez nem tilos, és nem is túl ritka, mert egyetlen fék nélküli kocsit a szerelvény egésze könnyen lefékez. Ám a magyar vasutas nem jelentette az "utánfutó" tényét osztrák kollégájának - ez volt az első hiba.

A szerelvényről azonban Ebenfurthban lekapcsolták a magyar mozdonyt, s másik végére még két vagonnal osztrák mozdonyt kapcsoltak: ezzel ugyanis a hibás kocsi a szerelvény végéről a mozdony utáni harmadik helyre került.

A legtöbb vagonon nem működött a fék

A Profil szerint itt következhetett be a második emberi mulasztás: az illetékes vasutasnak az előírt, és végre is hajtott fékpróbánál észlelnie kellett volna, hogy a fékek csak az osztrák mozdonyon és a vele a szerelvényhez kapcsolt két kocsin működnek, a mögöttük haladó 26 vagonon nem, s ezt annak ellenére is észre kellett volna vennie, hogy nem tájékoztatták az "utánfutóról".

A baleset úgy következett be, hogy a szerelvény nem tudott megállni a wampersdorfi állomáson - ahol el kellett volna engednie az egy sínpárú szakaszon érkező kamionos vonatot -, s így következett be az ütközés.

A Profil megemlíti, hogy a múlt héten a magyar kamionosokat szállító vonat balesete három ütközés közül csak egy volt: hétfőn Stájerországban kisiklott egy tehervonat - itt senki nem sérült meg. Kedden történt a wampersdorfi baleset, amelyben hat ember életét vesztette és számos könnyebb sérült mellett négyen súlyosan megsérültek. Szerdán egy bécsi pályaudvaron két tehervonat ütközött össze, miután az egyik vezetője elnézett egy jelzést, s mindkét vonat vezetője megsérült.

Vita a vonatütközések számáról

Sokat idézik a balesetek nyomán az osztrák Számvevőszék által az ÖBB-ről decemberben készült jelentését, amely megállapítja, hogy a vonatütközések száma 1995-1999 újra az 1992-es szintet érte el, s aggasztónak minősíti, hogy tehervonatoknál a gyors fékezés kisikláshoz vezethet rendes üzemben is. Az ÖBB az ütközések számának növekedéséről tett megállapítást a statisztika téves értékelésének, a tehervonatokra vonatkozó megállapítást pedig egy műszaki probléma téves értelmezésének minősítette. Az ütközésekről azt mondták a vasúti illetékesek, hogy számuk 1992 és 2000 között változatlan sávban ingadozik.

A külügy nem ad ki adatokat
A Külügyminisztérium konzuli szolgálata nincs felhatalmazva arra, hogy az ausztriai vasúti szerencsétlenség áldozatául esett, illetve megsérült magyar sofőrök személyes adatait átadja a fuvarozók érdekvédelmi szervezeteinek - mondta a külügyi szóvivő hétfői budapesti tájékoztatóján.

Horváth Gábor alaptalannak nevezte azt a - néhány híradásban megfogalmazott - bírálatot, amely szerint a külügyi tárca akadályozná, hogy érdekvédelmi szervezetek segítséget tudjanak nyújtani az elhunytak családjainak.